Smartare Värmdö ger resultat

Arbetssättet ett ”Smartare Värmdö” lanserades 2020 och syftar till att minska administrativ tid för personalen ikommunen, för att på så sätt frigöra mer tid till värdeskapande insatser.

Under nästa kommunstyrelse kommer en första årsrapport av arbetet att ske med redovisning av de effekter som haruppnåtts under 2021. Totalt är det ett 60-tal insatser som har genomförts under 2021 vilket har resulterat i en hög gradfrigjord tid, bättre kvalitet och service inom Värmdö kommun. Enligt rapporten har ca 90 000 timmar frigjorts fördelat påsamtliga kontor

- Projektet har frigjort många administrativa timmar, minskat kostnader utan att tumma på kvalitet och service, säger Kristina Lång, kommunalråd C. Smartare Värmdö syftar till att frigöra resurser till förmån för ett värdeskapande arbete för våra kommuninvånare och näringslivet.

Urval av exempel på resultat som ”Smartare Värmdö” bidragit till:

  • Digitaliserat utskick av fakturor, abonnemangsbrev för slam, avläsningskort för vattenmätare ochmätarbytesavisering. Under 2022 kommer ännu fler utskick att ske digitalt.
  • Införandet av trygghetssensorer på Djuröhemmet vilket har minskat antalet fallolyckor med 90 procent.
  • Digitaliserad socialtjänst med taligenkänning, digitala möten, robotisering av processer och införandet av en digitalplattform där medborgaren enklare kan se sitt ärende och kommunicera med kommunen.
  • Fem nya E-tjänster inom samhällsbyggnadskontoret såsom grannyttranden, ansökan om grundvattentäkt,registrering av dricksvattenanläggning, upphörande av dricksvattenverksamhet samt komplettering av ärenden.
  • Andelen ärenden som kommer in genom E-tjänster har ökat markant inom alla delar av samhällsbyggnadskontoret.
  • Automatiserade tjänster för medborgare som exempelvis felanmälan till fastighetsdriften, beställning avmatavfallskärl, beställning av slamtömning, anmälan av små avlopp och inventeringsenkäter, anmälan om uteblivensophämtning.
  • Ökat antalet E-fakturor.
  • Kommunens chattbott Assar har avlastat IT-helpdesk genom att kunna svara på enklare frågor internt.

Läs hela rapporten under handlingarna till kommunstyrelsen