Värmdö
Centerpartiet lokalt

Lättläst

 

Här kan du läsa om Centerpartiet i Värmdös politik

Centerpartiet Värmdö

Vi är ett liberalt och grönt parti.

Liberalt betyder att vi tycker att människor ska få bestämma mycket själva.

Grönt betyder att vi vill att Sverige ska ha en bra miljö.

Vi tycker att de pengar som de som bor i Värmdö betalar i skatt

ska användas så bra som möjligt.

Företag

Vi i Centerpartiet Värmdö tycker att det är viktigt att fler ska vilja starta och driva företag i kommun.

Fler företag ger fler jobb. Det är bra.

Vi vill att Värmdö kommun ska hjälpa företagen så att det är blir lätt att starta och driva företag här.

Nya svenskar

Vi tycker att det är viktigt att de som flyttat till Värmdö från ett annat land snabbt ska få börja lära sig svenska. Det är också viktigt att nya svenskar ska få hjälp att hitta ett jobb.

Skärgården

Värmdö är en skärgårdskommun, en kommun där många bor på öar. För att de som bor på öarna i kommunen ska kunna fortsätta göra det så måste det finnas:

  • Skolor som barnen ska gå i
  • Det måste finnas fjärrundervisning i skolorna.
  • Båttrafik året om

Skola och utbildning

Vi vill att man ska kunna välja vilken skola man ska gå till. Vi vill att skolan och förskolan ska vara bra så att barn och elever får det stöd de behöver.

Vi vill att man ska ge mer pengar till skola och förskola

Vi vill att lärare och förskolelärare ska tycka om att jobba i Värmdökommun

Vi villa att det ska finnas fler vuxna i skolan

Vi vill att det ska finnas ett tak på hur många barn det får vara i en barngrupp på förskolan.

Vi vill att alla elever som går ut årskurs 9 ska kunna gå ett yrkesprogram.

VI vill att gymnasiet ska samarbeta med företag så att eleverna får lära sig ett yrke praktiskt.

Vi vill att elevhälsan ska ha studie och yrkesvägledare

Vi vill att skolorna ska arbeta med rörelse även när det står annat än gymnastik på schemat.

Vi vill att eleverna ska få hjälp att göra läxan.

Vi jobbar emot mobbning.

Samhällsplanering

Värmdö växer. Många vill flytta hit. Vi vill att vi ska vara försiktiga när vi bygger fler hus.

Vi vill anställa en person som ansvarar för planen var vi ska bygga och vad vi ska bygga.

Vi vill att man använder material som är snällt mot miljön när man bygger.

VI vill ha fler bussar

Vi vill att man ska kunna åka pendelbåt fram och tillbaka till Stockholm

VI vill ha fler naturreservat.

Äldrevård och omsorg

När du blir äldre vill vi att du ska kunna välja den vård och omsorg som passar dig. Vi vill att det ska finnas många alternativ att välja bland. Både kommunala och privatägda.

Vi vill satsa på friskvård för de som är äldre. Motion är nyttigt.

Vi vill att sjuksköterskor ska kunna lära sig mer om vilken hjälp gamla behöver

 

Funktionsnedsatta och LSS

Personer med funktionsvariationer ska få de hjälp och stöd de behöver.
De ska få hjälp att hitta boende som passar. Hjälp att hitta ett arbete. De ska också få hjälp och stöd att ha en aktiv fritid.

VI vill öka valfriheten

Vi vill att personer med funktionsvariationer själva ska få bestämma över sin egen vardag.

Kultur och fritid

Det är viktigt med motion och idrott. Vi vill göra det möjligt att hålla på med olika sporter. Vi vill att det ska finnas platser dit man kan gå och motionera. VI vill också bygga ut Gustavsbergsbadet.

Gustavsberg är känt för sitt porslin.

En vardag utan gifter – Renare vatten och hav.

Vi vill att Värmdö kommun ska vara en miljövänlig kommun. VI vill att kommunen arbetar för att hålla vattnet rent, både det vatten som vi dricker och använder hemma och det vatten som finns runt omkring oss

Vi vill att Värmdös kommunala verksamhet och bolag som Värmdö kommun äger ska få energi frn bränslen som är förnybara och miljövänliga. Det ska ske senast 2025

Vi vill stoppa utsläpp från orent avloppsvatten.

Vi vill att kommunen köper mat som är tillverkad i närheten.

Vi vill att storskogen ska vara kvar

Vi vill ha fler naturreservat.

Vi vill ha längre och bättre öppettider där man lämnar skräp, återvinningsstationer.

Vi vill att alla kommunens verksamheter ska sortera sina sopor.