C om majoritetens budget: "Strösslar skattebetalarnas pengar på tomma satsningar"

Den rödgrönrosa majoriteten släppte under förmiddagen sin budget. Än en gång ser vi hur de strösslar skattebetalarnas pengar på tomma satsningar. Fokus borde istället läggas på långsiktiga lösningar som skapar fler jobb, företag och bostäder, menar Karin Ernlund gruppledare för Centerpartiet i Stockholm.

- Det krävs långsiktiga, uthålliga satsningar för att inte Stockholm ska klyvas. Det behövs mer fokus på jobb, bostäder och trygghet istället för majoritetens kortsiktiga satsningar, säger Karin Ernlund (C).

Ett konkret exempel på en kortsiktig och allt för tunn satsning är de 200 miljoner kronor som anslås till en trygghetsfond som stadsdelarna kan söka pengar från. Imorgon, torsdag, kommer handlare i Husby återigen stänga sina butiker i protest mot att stadsdelen är otrygg.

- Vi kräver istället att kommunen tar sitt ansvar och gå in med kommunala ordningsvakter för att akut råda bot på otryggheten. Dessutom föreslår vi en trygghetsjour dit handlare och andra kan vända sig när otrygga situationer uppstår. Vi föreslår också att minst 650 jobb flyttas från innerstad till ytterstad och att staden ska se till att inga butikslokaler står tomma i lokala centrum, säger Karin Ernlund (C).

Med historiska ras i Lärarförbundets årliga rankning av landets skolkommuner och Svenskt Näringslivs företagsranking, samt en ökad otrygghet i Stockholm menar Centerpartiet i Stockholm att den rödgrönrosa majoriteten inte tar de utmaningar Stockholm står inför på allvar.

- En stor satsning i majoritetens budget är vad man kallar ett ”levande Stockholm”, vilket är gravt missvisande. Med dess företagarfientliga politik har majoriteten de senaste åren sett till att populära livescener fått stänga igen, kioskerna i Kungsträdgården har varit vräkningshotade och nöjesnavet Stureplan riskerar också att stängas ner under lång tid. Det vi ser är alltså raka motsatsen till ett levande Stockholm, säger Karin Ernlund (C).