Rätt plast på rätt plats

Den här soliga helgen passade Stockholmscentern på att uppmärksamma nedskräpningen genom att plocka skräp i Rålambshovsparken. När vi anlända möttes vi av rena gröna gräsytor och tänkte att vi hade valt fel plats. Efter en dryg timme hade vi samlat ihop mer än fyra sopsäckar knökfulla med skräp längs vattnet! Mest fimpar, förpackningsrester, flaskor, muggar och påsar… Dessutom upphittades en oöppnad flaska prosecco!
  • Förbättra avfallshanteringen längs våra kuster
  • Skärp böterna för nedskräpning
  • Fasa ut engångsartiklar i plast som bestick och sugrör
  • Byt till biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial

Som en utmaning försökte vi ordna en plastfri picknick som intogs efter avslutat dagsverke. Vi lyckades inte denna gång men aha-upplevelsen är tydlig: så mycket plast i vår vardag och så mycket skräp i vår omgivning.

Under mätningar som Håll Sverige rent gjorde 2017 på stränder runt Kattegatt, Öresund och Östersjön hittades i medeltal en plastpåse var 16:e meter. Det är en kraftig ökning mot 2016, då det hittades en plastpåse per 38 meter strand.Om ingenting görs kommer det att vara mer plast än fisk i haven år 2050. Fåglar, fiskar och marina däggdjur riskerar att äta eller trassla in sig i plasten, så att de svälter ihjäl eller kvävs. Och det mesta av skräpet kommer från land.

Läs mer: https://www.centerpartiet.se/var-politik/politik-a-o/miljo/havsmiljo