Centerpartiet i Stockholm söker politisk sekreterare (vikariat)

Centerpartiet i Stockholms stadshus söker en politisk sekreterare som vill vara med och leda arbetet för en mer liberal och grön huvudstad.

Stockholms stad, som Sveriges huvudstad och största kommun, är en av landets största politiska arbetsplatser. Här finns en knapp miljon invånare, fler än 40 000 medarbetare, 13 facknämnder, elva stadsdelsnämnder och 60 stycken centerpartister med förtroendeuppdrag. Centerpartiets kansli i Stockholms stadshus har sex medarbetare och en heltidsarvoderad politiker. Kansliet utgör ett stöd till Centerpartiets förtroendevalda i stadens nämnder och bolag och är navet för utvecklingen av Centerpartiets politik i Stockholm.

Som politisk sekreterare är dina främsta uppgifter att läsa och granska politiska ärenden, samarbeta och förhandla med andra partier i stadshuset, skriva underlag och politiska texter, omvärldsbevaka och utveckla nya politiska förslag, utgöra administrativt stöd till förtroendevalda, samt att i övrigt bidra till att Centerpartiet har svar på viktiga frågor för väljarna i Stockholm. Du kommer arbeta med frågor som rör infrastruktur-, trafik- och arbetsmarknadspolitik på en dynamisk arbetsplats med högt i tak.

Du som söker har:

• Stort intresse för lokal politik och en vilja att förbättra i människors vardag
  • Mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift
  • En positiv attityd och är flexibel och lösningsorienterad
  • Relevant akademisk utbildning

Tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet är meriterande. Du tycker om att diskutera politik, inte minst med de som inte håller med dig. Att du delar Centerpartiets värderingar och grundläggande principer om mänskliga rättigheter och alla människors lika värde är en förutsättning.

Du bör vara beredd på att arbetet varierar i tempo och arbetsuppgifter och att obekväma arbetstider kan förekomma.

Anställningsform

Tjänsten är på heltid. Anställningen regleras i kommunallagens 4 kap § 33 och § 34. Det innebär bland annat att du har rätt till tjänstledighet från nuvarande anställning.

Tjänsten är ett vikariat som sträcker sig mellan 2024-06-01 till och med 2024-12-31. Tillträdesdatum kan diskuteras. Individuell lönesättning tillämpas.

Ansökan

Ansökan innehållande CV skickas till morgan.berglund-williams@stockholm.se. Intervjuer sker löpande. Frågor besvaras av Morgan Berglund-Williams, morgan.berglund-williams@stockholm.se eller 072-231 04 26.