Ny politisk plattform för en starkare Region

Regionråden i den Blågröna Samverkan, Emilie Orring (M), Stefan OIsson (M), Johan Örjes (C), Malena Ranch (MP), Björn-Owe Björk (KD), Malin Sjöberg Högrell (L)

Förra veckan presenterade den nya blågröna samverkan för hela mandatperioden. I ”Politisk plattform för Blågrön samverkan 2019 – 2022” finns alla centrala reformer för de kommande åren med.

I höstas formades den nya politiska ledningen för Region Uppsala, där Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet ingår. Samsyn finns inom en rad politiska frågor, där delar av den gemensamma politiken har presenterats – nu finns ett samlat politiskt dokument med de viktigaste målen och reformerna för regionpolitiken.

-Plattformen är en sammanfattning av våra viktigaste politiska reformområden, och det känns bra att kunna presentera detta program tillsammans med mina kollegor i den blågröna samverkan då detta innehåller reformer för att utveckla hela länet, säger Johan Örjes regionråd (C)

Plattformen omfattar samtliga verksamhetsområden inom regionen men pekar särskilt ut fyra stycken viktiga reformområden: hållbar ekonomi, ny arbetsgivarpolitik, effektiv och nära vård samt en bättre och mer effektiv sjukhusvård.

Hela den politiska plattformen går att läsa här: Politisk Plattform 2019-2022 , 256.2 kB.