TRIS får Centerpartiets integrationspris

Centerpartiet i Uppsala har valt att instifta att pris som delas ut en gång per år till den förening eller idrottsklubb som på ett utmärkande sätt har bidragit till att förbättra kommunens integrationsarbete.

Under partiets kretsstämma under lördagen fanns TRIS (Tjejers rätt i samhället) kanslichef My Hellberg på plats för att ta emot priset av kretsens avträdande ordförande Unn Harsem– diplom, blommor och en prissumma på 5.000 kronor, med följande motivering: ”TRIS belyser de universella värden om alla människor lika rättigheter och möjligheter till självvalt liv oavsett kön, ålder, sexuell läggning, religion, kultur eller etnicitet, som Centerpartiet står bakom. Deras arbete för att förebygga och motverka hedersrelaterat våld och förtryck är ovärderligt. TRIS förebyggande verksamhet riktar sig både till unga och vuxna personer och erbjuder möjligheter till ökad frihet både fysiskt och psykiskt. Individuell frihet är något Centerpartiet ser som en självklar rättighet, och alla insatser för att främja detta är oerhört viktiga. TRIS utbildningsinsatser är av stor vikt för att Uppsala kommun samt andra myndigheter, föreningar och privatpersoner ska förstå den här problematiken och tillsammans kunna ta steg för att bryta dessa mönster. Därmed är TRIS arbete i kommunen något vi är oerhört stolta att kunna stödja med ett litet finansiellt bidrag.”

”Uppsala står inför en stor integrationsutmaning och vi tror att samhället har mycket att vinna genom att uppmärksamma viktiga initiativ som kan föregå med gott exempel” säger Oskar Åsberg, nyvald ordförande för Centerpartiet i Uppsala.

För mer information, kontakta:

Oskar Åsberg (C)
Ordförande Centerpartiet i Uppsala