C kallar till extra gruppmöte för att rädda slottet

Centerpartiet kallar till extra gruppmöte under onsdagskvällen efter att ha sett Socialdemokraternas, Vänsterpartiets och Liberalernas ändringsplaner för Uppsala slott.

Under tisdagen meddelade Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Liberalerna att de tre partierna var överens om att Uppsala konstmuseum ska bli kvar på Uppsala slott. Centerpartiet uttryckte under gårdagen frustration över beskedet, eftersom partiet anser att Kaniken är det klart bättre av de två utredda alternativen. Efter att under dagen ha tagit del av ändringsplanerna för Uppsala slott blixtinkallar partiet till en extrainsatt kommunfullmäktigegrupp under onsdagskvällen.

- Styret har spelat med korten nära bröstet och vi i oppositionen har ännu inte fått ta del av det ärende som kommunstyrelsen ska fatta beslut om den 3 mars. Jag blev bestört när jag såg tog del av illustrationerna i media. Förslaget skulle beröva framtida generationers Uppsalabor på deras kulturhistoria, det får inte ske, säger Olle Romlin (C) ledamot i kulturnämnden och kommunfullmäktige.

Under onsdagskvällen håller partiet ett extrainsatt gruppmöte för att diskutera vilka möjligheter som finns för att stoppa förslaget.

- De partier som står bakom uppgörelsen samlar bara 37 av 81 mandat i kommunfullmäktige. Jag är övertygad om att majoriteten i fullmäktige inte står bakom den här visionen för Uppsala slott så det vore bedrövligt om den ändå förverkligades. Därför har jag kallat till extra möte ikväll för att bena ut om det finns några möjligheter för oss att få det avgörande beslutet till fullmäktige, och hur vi annars kan stoppa det, säger Centerpartiets gruppledare Jonas Petersson.