Motioner, interpellationer och frågor vid kommunfullmäktige 9/12
Vid kommunfullmäktige den 9/12 lämnade Centerpartiet in tre interpellationer, en motion och en fråga. läs dem gärna här.
Interpellation om en plan B för spårvägen
Spårvägsprojektet i Uppsala är förknippat med många välkända utmaningar, men det finns också en betydande risk som fått alldeles för lite uppmärksamhet. Med de nuvarande planerna riskerar vi att snart stå med en spårvagnsdepå öster om Fyrisån som inte är ansluten till några spår.
I skrivande stund pågår förhandlingar med miljödomstolen om den planerade spårvägsbron över Årike Fyris. Bron, som ska sträcka sig 800 meter genom ett naturreservat, kräver både ett så kallat tillstånd för vattenverksamhet och bevis på att brobygget inte äventyrar kommunens dricksvattenförsörjning. Det finns en reell möjlighet att kommunen inte får något tillstånd. Frågan är vad som händer då.
För att hantera en sådan situation krävs ett realistiskt alternativ. Om spårvagnsdepån istället hade placerats väster om Fyrisån, skulle vi kunna säkerställa ett fungerande kollektivtrafiksystem även om broprojektet skulle försenas kraftigt eller fastna i en långdragen tillståndsprocess. Centerpartiet har tidigare lyft vikten av att ha en plan B.
Med anledning av detta vill jag ställa följande fråga till kommunstyrelsen ordförande Erik Pelling (S):
1. Vad är Uppsala kommuns plan B om projektet med Ultunabron antingen skulle bli kraftigt försenat eller om tillstånd för brobygget inte skulle beviljas?
Ehsan Nasari (C)
2024-12-09
Interpellation om att fler ska gå från bidrag till egen försörjning
I Uppsala kommun utbetalas betydande belopp i ekonomiskt bistånd varje år. Hälften av dem som söker bistånd gör det på grund av arbetslöshet, vilket motsvarar cirka 1 300 individer. Detta är en utmaning som påverkar inte bara de drabbade individerna och hushållen, utan även kommunens budget och den sociala hållbarheten.
Att så många står utanför arbetsmarknaden och därmed är beroende av ekonomiskt bistånd väcker frågor om hur kommunen arbetar för att stärka vägarna till egenförsörjning. Det är avgörande att insatser inom arbetsmarknadsområdet är effektiva, träffsäkra och tillräckliga för att möta denna utmaning.
Det politiska styret i Uppsala kommun (S-V-MP) lanserade i början av mandatperioden sin så kallade 1000-plan, med målet att 1 000 fler individer ska gå från bidrag till egen försörjning under mandatperioden. Planen kan framstå som lovande, men frågan är varför Uppsala kommun, med sin dynamiska arbetsmarknad och sitt växande näringsliv, överhuvudtaget har så många individer som får försörjningsstöd på grund av arbetslöshet. Detta är särskilt anmärkningsvärt då det finns stora behov av kompetensförsörjning både inom det privata näringslivet och i offentlig sektor.
Centerpartiet anser att målet måste vara att alla som har en arbetsförmåga också ska arbeta. Ekonomiskt bistånd är samhällets sista skyddsnät. Att 1 300 individer får bidrag på grund av arbetslöshet är ett stort misslyckande
Den så kallade 1000-planen borde rimligtvis ändras till 1300 – planen.
Med anledning av detta vill jag ställa följande fråga till arbetsmarknadsnämnden ordförande Pavlos Cavelier Bizas (S):
1. Varför har ni lanserat en plan som inte syftar till att få ut samtliga individer som får ekonomiskt bistånd på grund av arbetslöshet i egen försörjning under mandatperioden?
2. Varför lyckas vi inte med att få ut de 1 300 individer som får ekonomiskt bistånd på grund av arbetslöshet i egen försörjning? Vilka är hindren och trösklarna?
Ehsan Nasari (C)
2024-12-09
Interpellation om extern oberoende utredning av hemtjänsten
Flera månader efter att Centerpartiet och fackförbundet Kommunals sektion för äldreomsorg krävde en oberoende extern utredning, har Uppsala kommuns politiska styre (S-V-MP) slutligen gått med på kravet. Detta beslut kommer efter att man tidigare bestämt avvisat förslaget med argument som:
- ”Det utreds redan på ett mycket mer omfattande sätt än vad ett inhyrt konsultbolag förmår göra.”
- ”Jag är trygg i att detta utreds mer ingående än något annat jag sett utredas i kommunen. Nu behöver vi lägga energi och resurser på handling, inte ytterligare en utredning.”
Den plötsliga förändringen i inställning ger intrycket att beslutet om en extern utredning tillkom först efter påtryckningar från media och medborgare.
Med anledning av ovanstående vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S):
1. Hur kan det vara möjligt att Äldrenämndens ledamöter inte fått information om det som inträffat under våren förrän UNT skriver om det den 5 september?
- Varför motsatte du dig att tillsätta en extern oberoende utredning när både fackförbundet och oppositionen krävde det?
- Vad har förändrats som gör att du nu väljer att tvärvända i frågan om en extern oberoende utredning?
Ehsan Nasari
2024-12-04
Motion om bättre valuta för skattepengarna
Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket; en sanning som ständigt är aktuell. För att upprätthålla den offentligt finansierade välfärdens legitimitet måste våra gemensamma medel användas med omsorg. De måste satsas på rätt ändamål och brukas effektivt. Att använda våra gemensamma resurser på ett klokt sätt handlar dock inte bara om respekt för skattebetalarnas pengar utan också om att kunna leverera bästa tänkbara resultat utifrån de resurser vi förfogar över.
En effektiv offentlig förvaltning är alltså en oundgänglig del i att utföra det uppdrag som det allmänna har ansvar för. Att säkerställa och öka den effektiviteten behöver vara ett ständigt pågående arbete, och ett mål för varje förvaltning. Att en organisation inte alltid själv är bäst lämpad att identifiera sina begränsningar är fullt naturligt. För att undvika skygglappar, fartblindhet och inkörda hjulspår kan det krävas att problem betraktas utifrån av externa aktörer.
Det är en slutsats som andra kommuner redan dragit. Lunds kommun beslutade 2019 att inrätta ett externt effektiviseringspolitiskt råd. Rådet skulle bestå av ledamöter med hög vetenskaplig eller professionell kompetens inom ämnesområden som ekonomi, organisation, samhällsvetenskap och beteendevetenskap. Dess uppgift är att inspirera, rådgöra och analysera hur effektiv kommunen är och hur dess mål eventuellt kan uppnås på smartare och mer effektiva sätt.
Centerpartiet menar att Uppsala bör dra lärdom av Lunds exempel och inrätta ett eget effektivitetsfrämjande organ bestående av externa parter med hög och relevant kompetens. I Uppsala finns – till skillnad från i Lund – två ledande universitet, varför vi har enormt goda förutsättningar att förse ett dylikt organ med just sådan kompetens. Genom att identifiera och åtgärda ineffektivitet inom organisationen kan vi frigöra resurser som det finns stort behov av inom åtskilliga eftersatta verksamheter.
Mot bakgrund av ovanstående yrkar Centerpartiet
att kommunen inrättar ett effektiviseringsråd bestående av externa personer med hög och relevant kompetens, i syfte att utvärdera kommunorganisationens effektivitet och föreslå effektiviseringsfrämjande åtgärder.
Ehsan Nasari (C)
2024-12-09
Fråga från Ehsan Nasar (C) om kommunens hantering av våldtäkterna inom hemtjänsten
Uppgifterna om våldtäkter, övergrepp och andra missförhållanden inom hemtjänsten i Uppsala, som framkommit efter UNT:s granskning, har skakat oss alla i grunden. Hemtjänsten, som ska erbjuda trygghet, har här inneburit det största hotet. De här är så allvarliga händelser att ansvariga politiker borde vara beredda att göra allt för att gå till botten med vad som skett och vidta de åtgärder som krävs för att det aldrig ska inträffa igen.
I stället har man först vägrat att genomföra en extern granskning, trots förslag från opposition men också från facket, som länge påtalat brister och felaktigheter samt lagt fram förslag på förbättringar, vilka dock sällan hörsammats. I stället har man låtit en tystnadskultur växa sig stark. Medarbetare vågar inte lämna in avvikelser till sina chefer, eftersom de riskerar att bestraffas när de gör det. Först när trycket blev för högt tvärvände man och går nu med på en extern granskning.
En av de utsatta kvinnorna, Elsa, har visat stort mod när hon trätt fram under eget namn och bild. Det ger ett ansikte till vad som annars hade förblivit ett anonymt offer. Tyvärr har hennes rakryggade agerande i en extremt svår stund inte mötts med den respekt det förtjänar. Hon har inte ens fått en ursäkt ansikte mot ansikte.
Jag vill därför fråga Tobias Smedberg (V)
· Har du som högste ansvarig politiker tagit ditt ansvar för att motverka den tystnadskultur som finns inom hemtjänsten?
· Som ordförande i äldrenämnden är du högste ansvarig politiker för hemtjänsten, där dessa övergrepp har begåtts. Anser du att ett brev budat med taxi är en fullgod ursäkt till en kvinna som blivit utsatt för bland det värsta man kan tänka sig?
Ehsan Nasar (C)
2024-12-04