Valsedel kommunvalet

Centerpartiet valsedle kommunvalet

VAL TILL KOMMUNFULLMÄKTIGE

Du kan personrösta genom att sätta ett kryss för den kandidat du helst vill ska bli vald. Du kan inte personrösta på fler än en eller någon annan kandidat än dem som står nedan.

1. Anette Eriksson, Redovisningskonsult, Lysed
  31. Rolf Olsson, Hemmansägare, Årstad

Årjäng

0004-12143

1. Anette Eriksson – partiets ”Flitiga Lisa”, pålitlig, plikttrogen och ordningsam. Vill göra kommunen attraktivare för att få den kompetens vi behöver, öka invånarantalet och ökad etablering av företagande. En del av detta är att ha en god infrastruktur med bra vägar, bra inpendlingsmöjligheter och goda datakommunikationsmöjligheter.
  2. Kent Norman – ”Räknenissen” som med sin bakgrund som revisor alltid har koll på plus och minus och vill ha ordning och reda i kommunkassan. Vill att kommun och näringsliv tillsammans skapar förutsättningar för att utveckla befintligt näringsliv, underlätta entreprenörskap och nyföretagande samt attrahera nyetableringar.
  3. Katarina Johannesson – ”Städtanten” som under förra mandatperioden jobbade hårt för att få kontroll och ordning på kommunens ekonomi. Tycker det är viktigt att maten som serveras i kommunens verksamheter ska vara av god kvalité och närproducerad. Det är bra för oss, miljön, vårt öppna landskap och för att vi har en god djurhållning i Sverige.
  4. Rolf Emanuelsson – Entreprenör och egenföretagare med lång erfarenhet av stöd- och omsorgsfrågor. Med en befolkning som blir äldre och aktivare så kommer det att ställas högre förväntningar på aktiviteter som passar dom. Det hanterar vi med en politik som ser dom i vårt samhälle. En av många frågor som vi har att hitta bra lösningar på framöver.
  5. Lise-lott Wignell - Mjukis-mamma, mys-mormor och omsorgs- Lotta. Har flyttat från samhället ut på landet. Brinner för de mjuka frågorna. När det vi inte vill händer, då behövs stöd och omsorg. Ensam är INTE stark!
  6. Thord Andersson – Busschauffören som vill köra kommunen tryggt in i framtiden. Frispråkig person som säger sånt som vi andra inte ens vågar tänka. Som kommunpolitiker är det viktigt att se till helheten i kommunen, inte bara bevaka sin lilla vrå av världen.
  7. Lisbeth Karlsson – Skribent med visst intresse för drama och komedi. Skogsägare och före detta mjölkbonde som vill öka förståelsen för hur viktiga de gröna näringarna är för vår överlevnad. Utan mat svälter vi ihjäl och utan skog skulle landet Sverige och vår kommun vara mycket fattiga.
  8. Allan Spets – tidigare rektor och vägledare. Det ska vara tryggt och utvecklande att ha barn i förskolan. Alla grund- och gymnasielever ska nå ett slutbetyg som ger möjlighet till vidare studier eller arbete. Komvux behövs för den som behöver komplettera tidigare studier för att bli anställningsbar eller läsa vidare.
  9. Bernt Christoffersson – idrottsintresserad projektledare i elbranchen med stort intresse för församlings- och föreningsliv. Jobb och företag är A och O för att vi ska kunna utveckla och ha en långsiktigt hållbar och levande kommun där fler människor vill och kan bo.
  10. Esbjörn Andersson – golfintresserad före detta ICA-handlare. Ett aktivt föreningsliv är av stor betydelse för människors hälsa och livskvalitet. Vill att det tas fram en långsiktig plan för hur framtidens äldreomsorg ska se ut.
  11. Peter Ring – kött- och skogsbonde som vill se en stärkt ägande/brukanderätt. Vill också ha en realistisk rovdjurspolitik, regelförenklingar för alla företagare och lättnader i strandskyddet. Sunt bondförnuft och frihet under ansvar ger ett starkt och hållbart samhälle.
  12. Matts Wignell – motorintresserad fritidsledare som tycker att det är viktigt att barn och ungdomar får en trygg uppväxt med vuxna som tar ansvar och bryr sig. Att vi är observanta på ungdomars livsvillkor och lyhörda för deras behov i en snabbt föränderlig värld.
  13. Märta Svensson – gick ut gymnasiet 2017 och jobbar som lärarvikarie och sommartid på familjens campingföretag. Trivs bra i skolans värld och vill i framtiden utbilda sig till lärare. Viktigt att alla elever blir sedda och ges möjlighet att lyckas utifrån sina förutsättningar.
  14. Bengt-Åke Karlsson – skogsbrukare som tidigare jobbat med och har lång erfarenhet av energieffektiviseringar i offentliga fastigheter. För landsbygdens överlevnad är det viktigt att jord- och skogsbruket kompenseras för den klimatnytta de levererar.
  15. Cathrin Sköld - trädgårdsintresserad projektledare med intresse för de samhällstekniska frågorna såsom att säkra vårt dricksvatten och värna miljön. Jämställdhet är viktigt inom både offentlig och privat verksamhet för att vi ska få ett hållbart samhälle.

Framåt för Årjäng med ett tryggt ledarskap!

Bli medlem i Centerpartiet