Det gröna samhällsbygget: Vår vision för Karlstad!

Hela våren och sommaren har vi slipat på vår vision för Karlstad! Nu finns den äntligen tillgänglig för allmänheten på vår hemsida.

Vi inom Centerpartiet Karlstad har gemensamt tagit fram vår framtidsbild av Karlstad. Vissa saker kan vi inom kommunen göra själva, andra behöver vi ta armkrok med andra externa parter för att lösa.

Förutom vår vision vill vi också fokusera extra på tre fokusområden:

• Stadsplanering
    Livskvalitet i stadsplanering innebär bra kommunikationer som gör att människors vardag fungerar. Det innebär också att vi utvecklar våra grönområden och har en variation av boendeformer. Karlstad ska också vara en trygg kommun med framtidstro.
  • Landsbygd
    Vi ser vikten av en levande landsbygd. Där finns arbetstillfällen och där finns möjlighet att producera närodlad mat. En levande landsbygd är viktig både för miljö- och kulturvärden,. Därför vill vi fortsätta satsningen på landsbygden.
  • Miljö
    Karlstads kommun har bra förutsättningar för att vara en miljövänlig och fossiloberoende kommun. Dels genom vårt jordbruk som ger närodlade produkter, och också för våra soltimmar och vår stora mängd trä.

Du kan läsa hela vår vision här!

Undrar du vilka stiliga personer det är du ser på nyhetsbilden? Det är våra tre toppkandidater i Karlstad kommun: Frida Pettersson (mitten), Christoffer Engkvist (vänster), och Henrik Lander (höger)!

ANNONS

Karlstad"Alla ska ha det bra i Karlstad"

Publicerad i går 13:47Uppdaterad i går 13:49   Foto: Simon Strinnholm   Det var en peppad centertrio som på torsdagen presenterade det lokala och regionala handlingsprogrammet inför valet.   Simon Strinnholmsimon.strinnholm@vf.se    Artikeln fortsätter efter annonsen     ANNONS  Frida Pettersson, kommunalråd för centern i Karlstad sedan i juni, vill arbeta för livskvalitet i stadsplaneringen, bland annat.– Det betyder att vi vill ha en variation av boendeformer, vi vill ha bra kommunikationer som gör att människors vardag fungerar och vi vill utveckla våra grönområden. Vi vill arbeta både för de som flyttar hit och även för de som redan bor här. Alla ska ha det bra i Karlstad, säger hon.De med barn i förskoleåldern ska också få fler förskolemöjligheter, säger hon.– Det ska vara en trygg kommun med framtidstro. I Karlstad ska vi ha bra områden att bo i, vi ska ha en bra och nära vård, vi ska ha bra skolor som ger barn och unga en trygg utbildning. Vi vill också bygga fler förskolor för att möta behoven av vår växande kommun.Men man har inte släppt landsbygdsfrågan – tvärtom.– För oss är landsbygdsfrågorna en viktig del av en inkluderande politik och vi lyfter dem om och om igen. Vi vill fortsätta satsningen på landsbygden för vi ser vikten av den. Där finns arbetstillfällen, vi har möjlighet att producera närodlad mat och en levande landsbygd är viktig både för miljö- och kulturvärden, säger Frida Pettersson.Miljön är också något man återkommer till.– Det är en hjärtefråga för oss i Centerpartiet. Vi kämpar för att vi ska vara en miljövänlig och fossiloberoende kommunen och vi har väldigt bra förutsättningar för det. Bland annat har vi jordbruk både här i Karlstad och i Värmland som kan producera närproducerade livsmedel för skola och äldreboenden, det har vi kämpat hårt för och vi vill fortsätta kämpa för det, Christoffer Engkvist, tvåa på Centerpartiets kommunlista i Karlstad.