Marie Persson

Marie Persson, Molkom

Är 34 år, boende i Molkom, med två barn. Är i grunden utbildad kulturvetare med engagemang för grundläggande demokratifrågor som allas rätt att komma till tals, göra sig hörda och leva ett fritt liv.

Driver frågor om ett friare liv i en renare värld där miljögifter och farliga utsläpp ska minska och nollas. Det är målet. Landsbygd och stad går hand i hand och ska stärkas utan att ta ut varandra - en ska kunna bo, leva, utbilda sig och jobba i hela Värmland och Sverige. Och dessutom kunna leva ett gott liv med tillgång till vård, kultur och idrott, trygghet, natur, snabbt bredband och kollektivtrafik.

Specifikt i Region Värmland vill jag arbeta för snabbare kontakt med 1177 för frågor om barn. När ens barn har slått sig, får en allergiskt reaktion eller febern är hög, ska man inte behöva vänta i över en timme för rådgivning. Det ska inte gå snabbare att åka till akuten, än att ringa 1177. Den psykiska hälsan måste stärkas, kulturen prioriteras upp och folkhälsan tas tag i på bred front. Det vill jag jobba för.

Kontakta mig: marie.persson@centerpartiet.se

Bli medlem i Centerpartiet