VF: Centerpartiet vill bygga Norra Bron

Centerpartiet vill börja bygga Norra bron senast 2025. Det rapporterar Värmlands folkblad.

Centerpartiet i Sunne vill att kommunen ska börja planera för byggandet av Norra bron, och att byggnation ska inledas senast år 2025. Det rapporterar Värmlands folkblad.

- Vi har ju under flera års tid kämpat för att få in den först i den regionala infrastrukturplanen och sedan i den nationella, men det har vi inte lyckats med, säger Kristina Lundberg (C).

Planen är fortsatt att nå ett avtal med Trafikverket om medfinansiering av investeringen, och även ett avtal om driften.

Centerpartiets budgetförslag utgår från en försiktig prognos med ekonomiska marginaler, och innehåller samtidigt satsningar för bland annat gymnasieutbudet, närodlade livsmedel, grön energi och fossilfria fordon samt laddstolpar på landsbygden.

- Vi tror ju på hela landsbygden och att det är en otrolig tillgång och då tänker vi hela Sunne som landsbygd. Då är det också jätteviktigt att vi ser den potentialen och ger förutsättningar där inte det privata kan gå in med satsningar, som med laddstolpar till exempel, säger Kristina Lundberg (C).

Läs mer på VF.se.