Värmlands Folkblad:

Politikerna vill behålla surfplattorna

Politikerna föreslogs återlämna sina surfplattor när mandatperioden slutar.

Men då sades det ifrån.

– Många undrade varför ska vi återlämna fungerande grejor, säger Alf Larsson (C), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Ärendet diskuterades på måndagens sammanträde där politikerna, enligt liggande tjänstemannaförslag, föreslogs återlämna sina surfplattor för att sedan få helt nya när den nya mandatperioden tar vid.

Vilket man från politikernas sida tyckte var onödigt.

– Förslaget var att alla skulle återlämnas i december och sedan skulle vi få nya, då var det många som undrade varför vi ska lämna tillbaka dem för att de mer eller mindre ska skrotas när det är fungerande grejor. Många av dem används bara när det är kommunala möten och de flesta är bara tre år gamla, och då tyckte vi det var lite magstarkt för det kostar ju pengar, säger Alf Larsson.

En enig kommunstyrelse beslutade att återremittera ärendet och ge kommunstyrelsens arbetsutskott delegation på beslutet, varpå ärendet hanteras igen kommande måndag.

– Det får avgöra om vi ska fortsätta med det här eller om vi ska behålla dem, och att man då byter ut dem allt eftersom de är utslitna eller slutar fungera i stället.

I förslaget stod det dessutom att man inte fick köpa loss sin surfplatta för privat bruk eftersom IT-avdelningen inte kan erbjuda någon support då plattorna inte längre är Torsby kommuns egendom.

– Men övertar man en grej så kan man ju inte räkna med att den gamla ägaren ska stå för något, det får man ju sköta själv, konstaterar Alf Larsson.

– Vi tycker ju att det borde kunna komma in en liten summa till kommunen i alla fall om vi får köpa loss dem. Nu kommer det upp på KSAU, så får vi se hur det utvecklar sig.

Noterbart dock också att tanken är att alla nyvalda får nya surfplattor när de börjar tjänstgöra som förtroendevalda.

Puplicerad 10.10.2018, Värmlands Folkblad