Yttrande från kretsstämman

Robertsfors kommun är en väldigt liten spelare i det globala perspektivet, men ingen röst är för liten för att få höras. Det är vår absoluta övertygelse att mänskliga fri- och rättigheter ska respekteras och demokratiska länder är skyldiga att stå upp för dessa rättigheter.

Putins militära invasion i Ukraina är en krigsförklaring och ett brott mot folkrätten. Agerandet kränker Ukrainas självständighet, hotar landets existens och tar oskyldiga människors liv. Det är tydligt att Putins regim är ett allvarligt hot mot hela Europa, och det inledda kriget slår sönder den europeiska säkerhetsordningen.

Centerpartiet står i solidaritet med det ukrainska folket och står upp för Ukrainas suveränitet och territoriella integritet. För oss är även rätten att söka asyl okränkbar. Det eskalerande våldet kommer driva miljoner människor på flykt. I ett sådant läge måste Sverige tillsammans med övriga EU vara glasklara med att den som flyr Putins krig har en skyddad plats hos oss.

ÅNÄSET, 27/2 2022.