Julhälsning 2018

2018 närmar sig sitt slut. Det har varit ett intressant och intensivt år som präglats av valen till riksdag, landsting och kommun. Valprogram har arbetats fram och kommunicerats på många, olika sätt. Valrörelsen var varm och intensiv och bedrevs i hela kommunen. Vårt huvudbudskap, alla människors lika rätt och värde, har varit en viktig drivkraft i vårt arbete.

Arbetet har också gett resultat. Centerpartiet har gått framåt på riksnivå, på länsnivå och på kommunal nivå. På riksnivå är det fortfarande osäkert hur en regering ska komma på plats.

Jag har fullt förtroende för vår partistyrelse och riksdagsgrupp, att finna de lösningar som är bäst för Centerpartiet politiska inriktning. Och jag är glad att de inte har vikit sig för Sossarnas svävande, halvhjärtade förslag till kompromisser, eller valt att ge Sd inflytande.

I kommunalvalet i Skellefteå fick vi drygt 10 % av rösterna och ökade med ett mandat, till 7 mandat i kommunfullmäktige. Det innebär att Centerpartiet är det tredje största partiet i vår kommun.

Centerpartiet har bra representation med fler poster i kommunens styrelser och nämnder. Vi är ett bra gäng, med många nya Centerparti-representanter, som ska driva Centerpolitiken i Skellefteå. Jag ser verkligen fram emot vårt samarbete.

Hösten har varit fylld av utvecklingsarbete för både Skellefteås landsbygder och stadsutveckling. Skolan och förskolan har en ansträngd situation så där finns också mycket arbete att göra.

Nu är vi på väg mot julledighet. Jag hoppas att ni alla får möjlighet att hämta kraft, glädjas åt familj, släkt, vänner, god mat och lediga dagar.

Själv ska jag tillbringa mesta tiden i vårt fritidshus i Övre Kågedalen med familj och vänner. Skidåkning, skoteråkning, tv, senaste Guillou-boken, mat och snöskottning ska jag syssla med under julledigheten.

Med detta vill jag önska er alla Centervänner:

God Jul och gott nytt år!

//Carina Sundbom

Gruppledare Centerpartiet i Skellefteå