Julhälsning

För ett år sedan kunde jag inte föreställa mig hur förändrat allt skulle bli. Tänk att man tar så mycket för givet och att allt ska rulla på som förut. Centerpartiet hade planerat för samtalsåret, där vi skulle ut och träffas och pratat politik i vartenda gathörn och by, men så kom Coronaviruset!

Trots corona så jobbar Centerpartiet på och ser framåt. Det är en spännande utveckling som sker i Skellefteå. Nu gäller det att ta tillvara på det och jobba för att det ska ge ringar på vattnet. Redan nu ger det nybyggnationer av bostäder i Kåge, Bureå och Skelleftehamn.

Men Centerpartiet är inte nöjda med det. Vi vill ta tillvara alla våra samhällen i kommunen och ge möjligheter att bidra till utvecklingen. Vi fortsätter driva på förutsättningar att bo utanför stan, om man vill det. Det behövs bra skolor, bra bussförbindelser, bra vägar, bra omsorg, bra service och fritid, både i stan och på våra landsbygder. Och här jobbar Centerpartiet framåt.

Covid -19 slog till med full kraft i våras och många blev riktigt sjuka, alla klarade inte viruset utan avled. Efter en lugnare sommar och höst har covid-19 nu en andra våg. Många, många insjuknar och flera hamnar på sjukhus och på IVA. Det belastar vår sjukvård och omsorg. Skolor och kollektivtrafik har fått ställa om och många företag går på knäna. För att minska smittspridningen och hindra att fler insjuknar i viruset måste vi alla hålla i och hålla ut, följa folkhälsomyndighetens direktiv och tänka två gånger hur vi träffar andra människor. Vi får se fram emot att vaccin kan finnas nästa år, så vi kan få stopp på coronaviruset!

Jul- och nyårsfirandet blir helt annorlunda än tidigare år. Istället för att fira stort med släkt och vänner får vi hitta på nya sätt. En gemensam julpromenad med corona-avstånd, skype- eller facetime-möten, ringa lite oftare, eller kanske skriva brev till varandra är några sätt som kan föra oss samman. Det kan aldrig ersätta den mänskliga kontakten men det kan stoppa smittspridningen. Sedan kan man ju nyttja ledig tid till sånt man kanske inte hinner med annars: städa en garderob och finna ”nygamla” julklappar till dig själv, skriva jul/nyårskort, bygga ett pussel, låna en ljudbok från biblioteket, sortera foton eller lyssna på en digital konsert.

Håll ut! Det kommer att bli bättre. Vi kommer ut på andra sidan pandemin med många nya erfarenheter. Vi i Centerpartiet ser Framåt.

Jag önskar er alla en god jul och ett gott, nytt år!

//Carina Sundbom, gruppledare Centerpartiet i Skellefteå