Interpellation: Hälsocentralers telefontider

Håkan Andersson ställer Socialdemokraterna till svars för vallöftet "Kontakt med vården inom 5 minuter". Interpellationen ställs vid regionfullmäkige i februari.

Under valrörelsen utlovade Socialdemokraterna medborgarna i Västerbotten att man ska få kontakt med vården inom 5 minuter. När våra medborgare ringer sin hälsocentral så möts de ibland med beskedet att alla telefontider är slut. Detta trots att de ringde strax efter det att telefonslussen öppnade. Det här är ett stort problem för våra medborgare som inte får den snabba hjälp de behöver. Ibland leder det till att medborgaren åker till akuten för att de inte fick hjälp av hälsocentralen.

Beskedet om att telefontiderna var slut kom nog oftast inom 5 minuter, men det var väl inte det som var tanken med vallöftet om kontakt inom 5 minuter?

Mina frågor till Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Anna-Lena Danielsson är därför:

1. Vad var egentligen tanken med vallöftet om en kontakt med vården inom 5 minuter?

2. Vad tänker ni göra för att den som ringer sin hälsocentral får en snabb kontakt med vården?

Håkan Andersson, Centerpartiet