Julskinkan

Nygriljerad skinka är för de flesta av oss bland det viktigaste på julbordet. En tradition med många hundra år på nacken. Men idag behöver vi tänka på mer än att köpa hem ströbröd och rätt sorts senap till griljeringen. Vi måste också tänka på var och hur grisen levt sitt grisliv.

Köper du en importerad julskinka har grisen oftast fått antibiotika för att kunna växa i en betydligt sämre stallmiljö. Därför är den skinkan billigare, men priset är en ökad antibiotikaresistens hos både människor och djur. Det är på väg att bli en av vår tids svåraste hälsofrågor, antibiotika verkar inte längre.

Den svenska djurskyddslagstiftningen garanterar att grisar lever goda grisliv med tillgång på halm, inga kuperade knorrar osv. Men det allra viktigaste är att svenska grisar inte får antibiotika för att växa bättre. En svensk gris måste vara sjuk för att få medicin, en god regler för såväl djur som människor!

Vi måste känna oss trygga i att den mat vi äter är sund och säker.

Centerpartiet vill därför att mer restriktiva regler, för användning av antibiotika, införs i EU. Det måste också vara självklart att ställa krav på hållbar antibiotikaanvändning när man köper in livsmedel till skolor, äldreboenden och sjukhus.

Njut av julefriden och din nygriljerade svenska skinka.

God Jul och gott nytt år önskar Centerpartiet Umeå!