Budget 2020: Ett hållbart alternativ för hela Umeå

Kostnadskontroller för att långsiktigt hantera kommunens ekonomiska åtaganden för framtiden. Centerpartiets budgetförslag för Umeå kommun är här.

Idag har Centerpartiet presenterat sitt förslag till budget på Kommunstyrelsens sammanträde.

- De kommande åren kommer det vara viktigt med skarp kostnadskontroll, och att långsiktigt hantera kommunens ekonomiska åtaganden för framtiden. Det är därför vi i Centerpartiet ser det som nödvändigt att lägga ett överskottsmål på 2 procent, för att långsiktigt klara kraven på god ekonomisk hushållning, säger Mattias Larsson, gruppledare.

Utöver att presentera ett eget förslag på budget lägger Centerpartiet fram 32 nya förslag på uppdrag, och tillsammans med övriga Allianspartier ett eget förslag på Strategisk plan för 2019-2031.

- Med hårdare krav på ekonomin gäller det att vara smart när det kommer till uppdragen, därför har vi lagt 32 uppdrag som antingen är kostnadsneutrala eller på något sätt kan generera en intäkt för kommunen, avslutar Larsson.

Kommunens budget för nästa år kommer att debatteras och beslutas om på Kommunfullmäktiges sammanträde den 17 juni.

Vill du läsa budgeten i sin helhet? Följ länkarna nedan (pdf-er, öppnas i nytt fönster/ny flik)

Budgetförslag 2020 - Ett hållbart alternativ för hela Umeå , 1.3 MB.

Centerpartiets förslag på uppdrag , 126.6 kB.

Alliansens förslag - Strategisk plan för 2019-2031 , 179.7 kB.