Interpellation: Skolresultat för elever med särskilda behov
Interpellation inlämnad av Maja Westling Palmberg till för- och grundskolenämndens ordförande Moa Brydsten. Läs den i sin helhet här nedan.
Skolan lägger grunden för framtiden, för varje enskilt barn och för samhället. Alla elever som lämnar grundskolan ska kunna läsa, skriva och ha grundläggande kunskaper i matematik. Att säkra att alla elever klarar skolan är helt avgörande för var och en ska få möjlighet att forma sin framtid och bidra till samhället.
Psykisk och fysisk ohälsa är riskfaktorer för skolfrånvaro och skolresultat. Även utformningen av lärmiljön påverkar elevers förutsättningar att delta under skoldagen. Studier visar att det finns en stor andel elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) inom gruppen elever med problematisk skolfrånvaro vilket påverkar skolresultat.
En bra skola kännetecknas av höga förväntningar, det är avgörande för elevernas kunskapsresultat oavsett bakgrund. Drygt var fjärde elev (23,7 % i Umeås kommunala grundskolor enligt statistik från Skolverket) uppnår inte kunskapsmålen i ett eller flera ämnen, och saknar därmed fullständiga betyg i grundskolan.
Centerpartiet vill skapa en trygg skolmiljö. Det visar sig i flera rapporter, nu senast en rapport från Friends, att en trygg skolmiljö utan mobbning ger förutsättningar för bättre skolresultat. Centerpartiet vill även stoppa utslagningen av elever och slopa den hårda godkäntgränsen som finns i grundskola. Men vi måste också använda de verktyg som vi har i kommunen för att eleverna ska nå så långt som möjligt utifrån var och ens förutsättningar.
Mina frågor till Moa Brydsten är därför:
- Hur arbetar man med att få elever med särskilda behov att nå kunskapsmålen?
- Hur har ni tänkt att elever med särskilda behov ska få möjlighet till bättre studieresultat i grundskolan och att fler elever ska bli behöriga till gymnasiet?
- Hur arbetar skolorna med att säkerställa en skoldag fri från mobbning?
Umeå 14 oktober 2024
Maja Westling Palmberg, Centerpartiet