Avslag på Centerpartiets motion om investeringsstöd för enskilda vägar

Mattias Larsson föreslog att Umeå kommun skulle införa ett särskilt driftbidrag för enskilda vägar, som ett komplement till det statliga stödet, något som ofta kallas investeringsstöd. Förslaget syftade till att stärka landsbygdens infrastruktur och minska orättvisorna mellan stad och land – men kommunfullmäktige valde tyvärr att avslå motionen.
Vid dagens sammanträde i kommunfullmäktige behandlades Centerpartiets motion om att införa ett särskilt driftbidrag för enskilda vägar i Umeå kommun. Motionen lyfte att många vägföreningar i kommunen står inför stora kostnader när vägar behöver rustas upp för att möta ökande trafik från en växande stad.
I dagsläget kan vägföreningar som uppfyller kraven få ett statligt särskilt driftbidrag från Trafikverket som täcker upp till 70 procent av kostnaderna för en upprustning. Men den kvarstående andelen på 30 procent innebär ofta en orimlig belastning för föreningarna och dess medlemmar. Centerpartiets förslag var därför att Umeå kommun skulle införa ett kompletterande stöd som matchar den delen, i syfte att möjliggöra fler upprustningar och i förlängningen underlätta att vägar kan övergå till kommunalt huvudmannaskap där det är lämpligt.
Tekniska nämnden föreslog avslag på motionen. I sitt yttrande pekade nämnden på att Umeå kommun redan erbjuder vissa driftbidrag till enskilda vägar, men att det inte finns några avsatta medel för investeringar och upprustning. Vidare hänvisades till att förändringar i huvudmannaskap och trafiksituationer hanteras inom befintliga lagar och rutiner. Nämnden lyfte också att frågan om ökade bidrag är en budgetfråga som måste prövas i samband med ordinarie budgetarbete.
Vid kommunfullmäktiges behandling gick majoriteten på tekniska nämndens linje och motionen avslogs. Centerpartiets ledamöter beklagar beslutet, men fortsätter arbetet för att stärka landsbygden och skapa mer jämlika förutsättningar för väghållning i hela kommunen.
– Att vägföreningar lämnas med stora kostnader för vägar som används alltmer av allmänheten är inte rimligt. Vi kommer fortsätta driva på för rättvisa och hållbara lösningar, säger Mattias Larsson, motionär.
Bakgrund
Ett särskilt driftbidrag till enskilda vägar har tidigare funnit i kommunen, men försvann 2013 då alla bidrag till enskilda vägar plockades bort i samband med ett sparpaket. Centerpartiet har därefter jobbat för att få tillbaka bidragen, och har genom vårt arbete fått tillbaka det "vanliga" driftbidraget.
Motionen om att införa ett särskilft driftsbidrag till enskilda vägar lämnades in i februari 2024.
På kommunfullmäktiges sammanträde i oktober samma år var den upp för beslut, men återremitterades för att få en bättre utredning. Detta då det första yttrandet från tekniska nämnden inte gav svar på det motionen faktiskt handlade om.
Läs mer i frågan