Interpellation: Avgift på över tusen kronor för en enkel miljöfråga - rimligt?

Fredrik Rönn ställer en interpellation till miljö- och hälsoskyddsnämndens ordförande efter att en Umeåbo fått betala 1160 kronor – bara för att ha ringt kommunen och ställt en fråga om sitt avlopp. Är det verkligen så här vi bygger förtroende och uppmuntrar till miljöansvar?

I Västerbottens-Kuriren den 15 maj rapporteras om en fastighetsägare i Umeå kommun som fick en avgift på 1160 kronor efter att ha ringt kommunen för att ställa en enkel fråga om åtgärdskrav för sin avloppsanläggning. Avgiften motiveras med att det handlade om så kallad "verksamhetstillsyn" och därför är avgiftsbelagt enligt taxa, även om samtalet bara var ett informationsutbyte.

Det är viktigt att kommunen har en fungerande tillsyn på avlopp ur miljöhänsyn – men det är minst lika viktigt att kommunen är serviceinriktad och uppmuntrar till dialog. Det ska vara enkelt att få råd och hjälp när man vill göra rätt. När en kommuninvånare självmant hör av sig för att ta ansvar för sin miljöpåverkan bör det mötas med stöd, inte med en faktura.

Kommunen är till för medborgarna, nu och i framtiden. Om vi ska lyckas med våra miljömål behöver vi bygga förtroende mellan kommunen och invånarna. Bemötande av det här slaget riskerar att få motsatt effekt: färre vågar ställa frågor, fler riskerar att undvika kontakt med kommunen av rädsla för oväntade kostnader.

Mina frågor till Andreas Sjögren är därför:

  1. Anser du att det är rimligt att kommunen fakturerar 1160 kronor för ett telefonsamtal där en fastighetsägare försöker förstå vilka miljökrav som gäller?
  2. Hur arbetar kommunen för att vara serviceinriktad i miljötillsynen, och hur säkerställer vi ett värdigt bemötande av invånare när de vill ta miljöansvar?

Umeå 15 maj 2025

Fredrik Rönn, Centerpartiet