Vännäs
  • / Nyheter
  • / Förnyelsebar energi bra för klimat, ekonomi och säkerhet

Förnyelsebar energi bra för klimat, ekonomi och säkerhet

Rickard Nordin

Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson i riksdagen

35 personer trotsade snö och yra för att lyssna till Rickards positiva budskap - vägen framåt är grön

Rickard inledde med att berätta om den nya energipolitiska överenskommelsen i riksdagen. Eller elpolitiska överenskommelsen. På punkt efter punkt kunde han bocka av Centerpartiets plattform. Det enda vi inte arbetar aktivt för är att sänka skatten på kärnkraft. Rickard förklarade varför han till slut ändå gott med på den punkten. Den gamla överneskommelsen står fortfarande fats. Inga statliga stöd för att bygga nytt och ett ökat ekonomiskt ansvar i händelse av att det ska hända något. Det kommer alltså inte att byggas nya kärnkraftverk.

Därefter fick vi ta del av en framtidsspaning som började i den snabba teknikutveckling vi har. Med en bild på en filmrulle för stillbilder och en väggfast telefon gav han oss en tankeställare. Den som håller fast vid det gamla, som NOKIA och Kodak, kommer att få det svårt i framtiden. Rickard lyfte fram Umeå energi som ett gott exempel. De har insett att det inte är lönt att bortse från produktion av solel, hellre då erbjuda sina abbonenter att producera solel genom ett leasing avtal. Klokt!

Att vi hela tiden matas med nackdelar för biogas, etanol och biodiesel beror mycket på de starka ekonomiska intressen som finn i de fossila bränslena. Men biobränslena är framtiden. Vi vet att de fossila bränslena kommer att ta slut, vi vet att vi importera alla fossila drivmedel, vi vet att vi kan producera biobränslen i Sverige. Argumenten är inte bara klimatförändringen, utan lika mycket ekonomi och säkerhetspolitik.

Vad spelar det för roll om vi har en produktion av mat som räcker i landet om vi inte kan få upp den ur jorden och in till bordet för att maskinerna inte har bränsle.

Det var en upplyftande och positiv känsla vi åhörare fick med oss hem.

Sofia Blomquist, Ordförande Centerpartiet Vännäs