Örnsköldsvik
  • / Nyheter
  • / En midvinterhälsning från oss alla till er alla

En midvinterhälsning

God Jul och Gott Nytt År!

Sista dagarna inför jul går fort-fort och alla förberedelser ska slutföras. Det gamla pyntet ska fram och putsas och nytt ska komplettera. I matbutiken söker vi det godaste, helst från norra Sverige men med traditionella inslag från södern. Vem vill inte ha doften av apelsin och nejlikor? Året går också mot sitt slut och det är dags att summera, ta sig tid att reflektera och planera för året som kommer. Inte bara nytt år utan också nytt decennium vilket ger den längre horisonten.

I Örnsköldsvikspolitiken har vi nu levt ett år med överenskommelsen mellan Socialdemokraterna och de tre partierna i Örnsköldsviks Alliansen. Det var rätt spänd förväntan på vad detta skulle kunna innebära. Hur skulle samverkan se ut i praktiken? Vi kan konstatera att det tagit hela året att i olika sammanhang pröva hur vi ska arbeta och vad utfallet blir. Man kan nog säga att den viktigaste punkten i överenskommelsen är att vi INTE ska vara överens om allt. Tidigt satte vi grunder som är viktiga och som sätter spelregler inom många områden – ny vision för kommunen och nya mål för kommunfullmäktige med tydligt tillväxt- och miljöfokus. De tydliga tio löftena till företagen om förändrad attityd inom kommunen är ett bra förändringsbeslut men som måste följas riktigt noga för att hålla tempot uppe. Det gäller för övrigt hela överenskommelsen; en riktig utmaning är att hålla alla punkterna levande och komma i aktion.

Med blicken in i ett nytt decennium kan man inte komma ifrån frågan om det förändrade politiska landskapet och vad det får för konsekvenser. Oavsett hur vindarna blåser behöver vi alla ta ställning för demokratin, och låta den få ta sin tid.

Med de orden önskar vi från Centerpartiet er alla ett gott slut på året, oavsett om och hur du firar det, och en fin början på det nya decenniet.

Anna-Britta Åkerlind