En levande hästnäring och ridsport

Vi i Centerpartiet i Örnsköldsvik är stolt sponsor för Solängets travbana och samtidigt som vi var på plats för att dela ut pris till vinnaren i vårt lopp så presenterade Centerpartiet på nationell nivå flera förslag för att stärka hästnäringen.

I Sverige finns väldigt goda förutsättningar för en levande hästnäring, både vad gäller att föda upp välmående hästar och att driva jobbskapande hästföretag. Men då behövs förändringar. Centerpartiet har i ett hästmanifest lagt fram nio skarpa förslag, för att stärka den svenska ridsporten och hästnäringen.

– Vi såg inte minst hur Sverige senast i OS briljerade i hopptävlingarna och tog guld i lagtävlingen. Men det handlar också om alla barn och vuxna som tillbringar sin fritid med att rida och ta hand om hästar, så att vi kan göra det mer tillgängligt, säger Ulrika Heie.

Bland annat vill Centerpartiet sänka hästföretagens kostnader, förändra hur travets vinstpengar beskattas, och ta bort krångliga regler.

– Det finns många goda skäl att slå vakt om den svenska hästnäringen. Hästnäringen omsätter stora belopp och sysselsätter många människor i hela landet , säger Ulrika Heie.

Centerpartiets förslag för en levande hästnäring

• Sänk hästföretagens kostnader och minska regelkrånglet
  • Förändra beskattningen av travets vinstpengar
  • Undanta hästhållningen från strandskyddsreglerna