Lena på besök hos Sörfennsta Lantbruk

Bild på Lena Ryberg Ericsson i samtal med Ingemar och Fredrik Andersson.

- Vi måste bli bättre på att berätta hur duktiga vi är i Västmanland och vilka kvalitetsprodukter som faktiskt tillverkas här, förmedlade Lena Ryberg Ericsson runt köksbordet.

Sörfennsta Lantbruk utanför Kungsör har i flera generationer haft mjölkkor på gården och under senare år varit den absolut största mjölkproducenten i Kungsörs kommun.

Nu är mjölkkorna dock sålda och mjölkproduktionen är helt avvecklad. Det var också anledningen till att Lena Ryberg Ericsson tillsammans med lokala centerpartister besökte Sörfennsta gård och familjen Andersson.

Ingemar, Erik och Fredrik som driver familjeföretaget satsar dock vidare på lantbruksföretagandet och går nu in på enbart nötköttsproduktion.

- Vi stod i ett vägval där vi var tvugna att satsa och bygga ut för att få lönsamhet i mjölkproduktionen eller lägga ner helt, med ett mjölkpris som inte visade på någon utveckling så blev beslutet avveckling. De sista mjölkkorna lämnade gården för nån vecka sedan, förklarar Fredrik Andersson för alla runt köksbordet.

Lena Ryberg Ericsson, som är talesperson för Centerpartiet Västmanland vill se krafttag i länet för att fler inte ska behöva fatta samma drastiska beslut som Anderssons tvingats göra.

- Vi producerar otroligt mycket bra produkter på den västmanländska landsbygden, men vi är dåliga på att tala om det och framförallt finns ingen strategi för de gröna näringarna och de nämns inte ens i de utvecklingsplaner som finns för länet. Det måste vi ändra på om vi vill ha en levande landsbygd i Västmanland, sa Lena Ryberg Ericsson och pekade särskilt på Affärsplan Västmanland.

Samtalet runt köksbordet handlade i övrigt om samapelet mellan kommunen och företagen, och politikens roll och vilja.

Politiker och lantbrukare i samtal