Debatt: Kvinnors företagande försvåras av regeringens politik

Bild på Sofia Jarl, förbundsordförande för Centerkvinnorna.
Bild på Anna Gunstad Bäckman (C). Foto: Magnus Nystedt.

Idag på Internationella kvinnodagen skriver distriktsordförande Anna Gunstad Bäckman tillsammans med Centerkvinnornas förbundsordförande Sofia Jarl om hur regeringens politik är hämmande för kvinnligt företagande.

Centerpartiet och Centerkvinnorna vill se fler ledande kvinnor i hela landet. En väg dit är att få fler kvinnor att driva företag, då måste poltiken också ställa upp på det och underlätta företagande i allmänhet och för kvinnligt företagande i synnerhet.

Att regeringen då väljer att lägga krokben för den sektor där kvinnors företagande är på frammarsch är oroväckande för jämställdheten i landet.

"Runt 54 procent av företagsledarna inom vård och omsorg är kvinnor, vilket kan jämföras med näringslivet där motsvarande siffra är 29 procent.

Det är skrämmande att följa den utveckling som Sveriges självutnämnda feministiska regering stakat ut för de kvinnodominerade sektorerna. Varför ska just de kvinnodominerade företagen tvingas begränsa sin vinst? Det innebär inte bara en osäkerhet för de företagare som redan idag bedriver verksamhet, utan riskerar också leda till att vi kommer se färre kvinnor som väljer att starta företag inom dessa sektorer," skriver Jarl och Gunstad Bäckman i debattartikeln och avslutar med:

"Centerkvinnorna och Centerpartiet vill fortsätta driva på för fler kvinnor som företagare i Sverige, men med den politik som Sveriges regering nu förespråkar ser vi oroande på utvecklingen. Att införa en vinstbegränsning i sektorer där majoriteten som jobbar och driver företag är kvinnor är varken feministiskt eller företagarvänligt."

Regeringens politik drar undan mattan för kvinnors företagande - läs hela debattartikeln på vlt.se