Barbro Larsson föreslås som nytt toppnamn i regionen

Barbro Larsson från Sala föreslås bli Centerpartiets kandidat till regionråd efter Birgitta Andersson som lämnar efter valet. Hur landstingslistan kommer se ut beslutas på partiets nomineringsstämma den 7 oktober.

- Jag är glad och stolt över det förtroende som medlemmarna och nomineringskommittén visat mig och ser fram emot nomineringsstämman med förhoppning om på stämmans förtroende, säger Barbro Larsson (C) i en kommentar.

Barbro Larsson kom in i politiken efter valet 2006 när Centerpartiet tillsammans med Alliansen, Miljöpartiet och Sjukvårdspartiet tog makten i dåvarande Landstinget Västmanland. Barbro Larsson blev då ordförande i sjukvårdsutskottet och har sedan dess representerat Centerpartiet ibland annat landstingsfullmäktige och landstingsstyrelsen, numera regionfullmäktige och regionstyrelsen.

- Barbro är en mycket engagerad, kunnig och driven person som tillsammans med den nya regiongruppen kommer stärka Centerpartiets roll i regionpolitiken, säger nuvarande gruppledare och regionråd Birgitta Andersson (C).

Nomineringskommittén har föreslagit en landstingslista (valet heter formellt fortfarande ”val till landstingsfullmäktige”) med 23 kandidater där många är nya namn och där det finns en bredd i kunskap och kompetens – från sjukvård till infrastruktur och näringslivspolitik.

Nomineringskommitténs förslag behandlas och fastställs av medlemmarna på Centerpartiets nomineringsstämma som hålls den 7 oktober i Sevalla Bygdegård, utanför Västerås.

Flera nya kandidater ställer upp

1. Barbro Larsson, Sala
  2. Magnus Ekblad, Västerås
  3. Hanns Lostelius, Västerås (ny)