Västmanland
  • / Nyheter
  • / Ingrid Sommar - en företagsam kvinna att se upp till

Ingrid Sommar - en företagsam kvinna att se upp till

På Internationella kvinnodagen uppmärksammade Centerkvinnorna och Centerpartiet i Västmanland lantbrukaren och företagaren Ingrid Sommar i Rytterne, Västerås.

Ingrid Sommar uppmärksammades för sitt företagande och sin inspiration till andra företagare inom gröna näringar och framförallt för andra kvinnliga företagare.

Att uppmärksamma en kvinnlig företagare i samband med Internationella kvinnodagen 8 mars är en tradition som Centerkvinnorna har. Företagande och ekonomisk självständighet är en mycket angelägen jämställdhetsfråga. Dessutom är kvinnor underrepresenterade som företagare både nationellt och i Västmanland.

Deltagare vid uppmärksammandet var distriktsordförande Elisabet Sannejö, Anna Gunstad Bäckman, ansvarig för Centerkvinnorna i länet, Eva-Lotta Svensson kretsordförande i Västerås samt Petter Westlund, ombudsman.

Ingrid fick förutom diplom, blommor och tårta en keramikskål. Sedan blev det ett intressant samtal över en kopp kaffe vid köksbordet med Ingrid och henners man Henrik om lantbruket och dess förutsättningar och mycket mer.