Vi förenklar för den som vill starta företag eller anställa

Distriktsordöfrande Elisabet Sannesjö replikerar på Tore Nordlunds debattartikel "Samhället behöver återetablera yrken som levererar närproducerat".

Vi får lov att tacka Tore Nordlund som i en insändare, VLT 14/1, frågar vad vi i Centerpartiet gör för att skapa arbete till unga. Förutom frågan för Nordlund ett mycket intressant resonemang kring närproducerat och samhällets vinning både ur en social och miljömässig aspekt. Dina tankar ligger väldigt nära Centerpartiet – välkommen till oss!

Sverige har fantastiska livsmedelsproducenter som levererar närproducerat årets alla dagar – dem har alltid funnits där, pålitliga och strävsamma från tidig morgon till sen kväll. Men de kommer inte alltid finnas om inte fler ser den ekonomiska och miljömässiga vinningen med producenter som levererar kvalitetsprodukter till butik.

Det Tore Nordlund gjort är att även ha hittat den sociala dimensionen av hållbarheten med mer närproducerat. Men återskapande av yrken som Nordlund lägger fram är kanske lite orealistiskt i dagsläget. Samhällsutvecklingen gör att vi konsumerar annorlunda och vant oss vid ett annat köpmönster än det som gällde förr. Då tror inte vi att det är samma lösningar som kommer vara de som leder oss framåt. Varken till mer närproducerat eller att fler unga får ett jobb.

Bara någon dag efter att Nordlunds artikel publicerats släppte Centerpartiets partiledare Annie Lööf nyheten om sänkta arbetsgivaravgifter för unga som ett led i att det ska bli billigare att anställa. I detta läge är det inte minst framåtsyftande för att skapa fler arbetstillfällen genom att det bli billigare för företagen att anställa.

Det är inte politiken som skapar jobben, det är företagen. Därför är vår politik mer inriktad på lättnader och förenklingar för företag som vill och kan växa. Arbetsgivaravgifter är ett sådant exempel. Det är genom förenklingar vi skapar möjlighet för fler att komma i arbete och inte minst att starta sitt eget företag. Företag som sedan kan växa och förhoppningsvis anställa fler.

Ett exempel som inte ligger allt för långt Tore Nordlunds egna förslag är företaget Mat i Mälardalen – som driver en handelsportal och leverans av lokala produkter, startat av ett gäng unga köpingsbor.

Bygga entreprenörskap och förutsättningar att starta företag oavsett var man bor i landet är också något som vi tror ger fler nya jobb, och inte bara hos unga. Här har Centerpartiet sett till att stärka landsbygdsprogrammet och fortsatt utbyggnad av bredband.

Utbildningspaket och bidrag må vara som Tore Nordlund skriver ”garnering till tårtan” och ”samma recept som alla andra”. Men garneringen behövs. För frågar du ett företag i dag vad den största anledningen till varför man inte anställer är kompetensbrist det vanligaste svaret. Det gäller i allra högsta grad även i Västmanland.

Så även om många andra också valt centergrön marsipan som garnering, är det vår fyllning som gör skillnad.

Elisabet Sannesjö, distriktsordförande Centerpartiet i Västmanland