Västerås Flygplats - varför behövs den?

Västerås flygplats framtid ska avgöras i en folkomröstning den 21 mars. Centerpartiet vill ha den kvar för att:

• driva på omställningen till klimatsmart flyg
  • säkra västmanlänningarnas beredskap och tillgång till vård
  • ge förutsättningar för ett växande globalt näringsliv i Västerås

Läs om folkomröstningen på lättläst svenska genom att klicka här.

Hör Agnes Svedberg, Lars Kallsäby och Jonathan Taki berätta om varför Centerpartiet vill ha Västerås flygplats kvar i videon nedan.

Våra Artiklar om Västerås Flygplats

• Grön, smart & lönsam flygplats
    Tack Västerås för att ni röstade för att behålla vår flygplats! Vi har säkrat beredskap, sjukvård, konkurrenskraft och jobb. Nu ska vi blicka framåt och uppåt och se till att göra flygplatsen grön, smart och lönsam.

• Vi har vunnit!
    Västeråsarna har röstat för att behålla Västerås flygplats. Det betyder att vi säkrar vår beredskap och sjukvård, att vi behåller jobb och företag och säkrar Västerås konkurrenskraft.
    Men det är inte bara en seger i sakfrågan. Det här är också en seger för demokratin. Västeråsarna har fått säga sitt i en fråga som berör dem och vi är imponerade och stolta över att så många varit engagerade i frågan om flygplatsens vara eller icke vara. Vi är glada och tacksamma över att så många gjort sin demokratiska plikt och gått till vallokalerna och röstat. Det här har stärkt demokratin i Västerås.

• Västerås flygplats är lönsam!
    Miljöpartisterna Lorentz Tovatt och Markus Lindgren skriver i Expressen den 17 mars om ”Stoppa miljonrullningen till regionala flygplatser”, med anledning av folkomröstning som sker i Västerås den 21 mars. En historisk folkomröstning efter ett enormt folkligt engagemang.

• Sunt bondförnuft och samhällsekonomi
    I en debattartikel försöker Martin Hedén ta heder och ära av Centerpartiet i Västerås för att vi lyfter den externa utredning som gjordes 2017 om flygplatsens samhällsnytta. Utredningen visar tydligt att Västerås flygplats genererar 3-4 gånger så mycket intäkter till stat, region och kommun än vad Västerås stad betalar årligen. Utredningen finns att ladda ner på Centerpartiet Västerås hemsida. Där finns också en livesändning med utredaren Martin Hedman från företaget ITA Utveckling AB.

• Låt oss hylla att vi bor i ett demokratiskt land
    Den 21 mars inträffar något historiskt. För första gången någonsin kommer västeråsare att få tycka till i en lokal fråga, efter ett enormt folkligt engagemang som uppkommit där man tycker att fel beslut har fattats i Västerås kommunfullmäktige. Vi som har förmånen att bo i en demokrati, borde vara stolta över det. Medborgare har möjlighet att ge en ”folkets återremiss” och inte bara avge en röst på ett politiskt parti vart 4:e år.

Intervjuer och filmer om Västerås Flygplats

Bli medlem i Centerpartiet