Västerås
  • / Västerås Flygplats

Västerås Flygplats - varför behövs den?

Västerås Flygplats är nedläggningshotad. Centerpartiet vill ha den kvar för att säkra västmanlänningarnas beredskap och för att driva på omställningen till klimatsmart flyg. På den här sidan samlar vi goda argument i form av debattinlägg, videoklipp och annat matnyttigt.

Våra Artiklar om Västerås Flygplats

• 2020-05-16

Centerpartiet sänder live!
    Centerpartiet sänder live för att sprida kunskap om varför Västerås Flygplats behövs. Gå in och gilla, kommentera, dela och tagga i livesändningarna. Hjälp oss att sprida dem.
  • 2020-04-29

Centerpartiet röstar emot förslaget att avveckla västerås flygplats
    Under kommunstyrelsens sammanträde onsdagen 29 april röstade Centerpartiet avslag på S, L och MPs förslag att avveckla Västerås Flygplats och lämnade in följande reservation:
  • 2020-04-29

Regionen måste bjudas in till förhandling om flygplatsen
    Vi i Centerpartiet ser Västerås flygplats som en viktig del i regionens infrastruktur för bland andra näringslivet, utbildningsanordnare, fritidsflyg, sjuktransporter och andra samhällsviktiga transporter och ur beredskapssynpunkt vid tider av kris eller krig.
  • 2020-04-16

Centerpartiet stödjer M och KDs förslag om Västerås Flygplats
    Under onsdagens kommunstyrelsesammanträde behandlades M och KDs förslag att ge stadsledningen i uppdrag att ta kontakt med regionen för ett gemensamt ansvar för Västerås Flygplats AB i form av medfinansiering eller delägarskap. S, L, och Mp röstade tillsammans med V ner förslaget. Centerpartiet röstade för.
  • 2018-05-29

Hans Stergel ser positivt på flygplatsens framtid
    Hans Stergel är ledamot i flygplatsens styrelse. I en intervju säger han att han ser positivt på flygplatsens framtid efter en rejäl sanering av flygplatsens kostnader.

Intervjuer och filmer om Västerås Flygplats

Centerpartiet Västerås sänder Live!
Centerpartiet Västerås Youtubekanal