Alingsås
  • / Nyheter
  • / Tre förslag för bättre företagsklimat

Tre förslag för bättre företagsklimat

Daniél Nordh, Annika Qarlsson och Karl-Johan Karlsson

Företagsklimatet i Alingsås ligger på plats 198 av 290 kommuner.
Nu presenterar Centerpartiet tre skarpa förslag för att vända siffrorna.
"Vi i Centerpartiet sätter nu fullt fokus på småföretagarpolitiken", skriver Annika Qarlsson, Karl-Johan Karlsson och Daniél Nordh i AT.

Nyligen presenterade Svenskt Näringsliv sin rankning över kommunernas företagsklimat. Alingsås hamnar på plats 198 av 290 kommuner. Trots att vi förra året låg på föga smickrande plats 185 tappar vi 13 placeringar. Alingsås har rasat i rankningen sedan 2010, då vi låg på plats 23.

Den låga placeringen kan till stor del förklaras med dåligt bemötande från kommunen. De sämsta betygen från företagarna får Alingsås när det gäller kommunpolitikernas och tjänstemännens attityd, där vi ligger på plats 257 respektive 281.

Med anledning av de oroväckande siffrorna skriver centerpartisterna Annika Qarlsson, Karl-Johan och Daniél Nordh i Alingsås Tidning.

"Man behöver inte åka långt för att hitta exempel på motsatsen. Centerpartistiskt styrda Vårgårda hamnar på plats 8. Precis som i Alingsås beror siffrorna till stor del på attityden, men i fallet Vårgårda en positiv sådan. I Vårgårda upplever företagarna att kommunen lyssnar på dem", skriver de.

I artikeln lyfter trion fram tre exempel på vad som måste göras.

1. En dörr in, ett möte. I dag upplever många småföretagare att det är krångligt att ha kontakt med kommunen. Man slussas runt bland tjänstemän och hamnar inte sällan hos fel person. Det bör finnas en och samma kontaktperson som alla småföretagare kan ringa, någon som jobbar självständigt utan lojalitet till kommunen. Om det krävs ett möte samlas alla berörda i kommunen vid ett enda möte, så att företagaren slipper ha flera möten med olika personer.

2. Snabbare processer. Det finns flera processer i kommunen som går alldeles för långsamt och påverkar företagsklimatet negativt, till exempel bygglovsprocessen. I Vårgårda får man besked inom 10 dagar. I Alingsås är motsvarade garanti 10 veckor. Detta upplevs av småföretagarna som alldeles för lång tid. Tjänstemännen bör få direktiv att ge besked betydligt snabbare.

3. Mer positiv inställning. Småföretagarna i Alingsås upplever sig ibland motarbetade, vilket siffrorna från Svenskt Näringsliv visar. Här måste det ske en attitydförändring, där utgångspunkten är att säga ja, inte nej. Det är i grunden en politisk fråga att ange en ”hellre fria än fälla”-princip för tjänstemännen. Fler beviljade ansökningar betyder växande företag.

"Vi i Centerpartiet sätter nu fullt fokus på småföretagarpolitiken. Frågan är mycket större än bara småföretagarnas villkor. 4 av 5 jobb skapas i småföretag. Fler och växande småföretag leder till fler jobb, vilket innebär mer skattepengar till välfärden i Alingsås", avslutar Qarlsson, Karlsson och Nordh.

Läs hela artikeln i AT