Alingsås
  • / 182 nya jobb i Alingsås med ingångsavdraget

182 nya jobb i Alingsås med ingångsavdraget

Annika Qarlsson och Karl-Johan Karlsson

Ingångsavdraget kan ge 182 nya jobb i Alingsås, enligt siffror från analysföretaget WSP.
Genom att slopa arbetsgivaravgiften för de första två åren i arbetslivet når vi dem som behöver det mest - inte minst nyanlända.
"Det är nu bidrag behöver bytas mot jobb. Det är nu utanförskap behöver bytas mot samhällsgemenskap", skriver Annika Qarlsson och Karl-Johan Karlsson i AT.

Centerpartiet har låtit analysföretaget WSP räkna på hur många jobb runtom i landet som kan skapas om ingångsavdraget genomförs.

"Genom vårt ingångsavdrag slopar vi arbetsgivaravgiften de två första åren i arbetslivet, för 16 000 kronor av lönen. På det sättet träffar vi dem som behöver det mest – inte minst nyanlända", skriver Centerpartiets riksdagsledamot Annika Qarlsson och kretsordförande Karl-Johan Karlsson i AT.

Enligt beräkningar från WSP skulle förslaget skapa 182 jobb bara i Alingsås.

"När det kommer till jobben är Centerpartiet motpolen till Socialdemokraterna. Vi behöver skapa ett bättre företagsklimat och sänka kostnader. Fyra av fem jobb skapas i småföretag. Centerpartiet vill därför underlätta för jobbskaparna att anställa", skriver Qarlsson och Karlsson.

Många av de jobben skulle gå till nyanlända.

"Utmaningen är särskilt stor när det gäller nyanlända. Det handlar om tusentals människor som inte får jobb, som stängs ute av höga murar. Tyvärr blundar regeringen och Stefan Löfven för integrationsutmaningen och för hur dessa människor ska kunna försörja sig själva. Istället för riktiga jobb staplar man statligt subventionerade åtgärder på varandra", skriver duon.

Läs hela artikeln på AT:s hemsida