Vi vill se alternativa lösningar till bro

Förslagsvis:
* Elfärjor direkt från Nordöarna till Lilla Varholmen.
*En personfärja från Öckerö/Hönö direkt in till Stenpiren.
*Utökad kollektivtrafik.
*Mer samåkning

Det är lite negativt att säga nej, men i detta fall anser vi att vår status som en skärgårdskommun måste bevaras. Det är mycket natur som skulle gå förlorad genom att bygga en bro, både på fastlandet i Hästevik och på Björkö och Öckerö.
Det är unik natur som vi måste vara rädd om.

I december 2020 intervjuas en utredningsledare på Trafikverket i Torslanda Tidning . Han pratar om att trafikläget är ohållbart, om att det skulle bli för krångligt och för dyrt att köpa in färjor med mer kapacitet.

Vi håller med om att trafikläget är ohållbart.

Vad vi vänder oss emot är att artiklen är vinklad för brobygge.

Och som alla som är bofasta här ute vet, så har vi röstat två gånger om detta. Vi vill inte slå världsrekord i folkomröstningar så vi går på det beslutet vi senast fastlade. Nej till bro.

Varför envisas vi då med detta?

Jo, de beräkningarna som Trafikverket gjort handlar bara om kostnaden för själva bron. Inte för att köpa ut de hus som måste rivas på både Björkö och Öckerö. De har heller inte tagit med kostnaderna för att spränga bort nästan ett helt naturområde i Hästevik, på Hisingssidan. Ett vackert område som dagligen används av många boende i området.

Vi måste tänka ett steg längre.

Vi kan inte bara riva för att få köra mer bil.

Vi måste ändra vårt sätt att pendla.

Mer samåkning.

Mer kollektivtrafik.

Andra färdsätt, utnyttja vattnet som vi bor vid.

Bli medlem i Centerpartiet