Västra Götaland Västra
  • / Tre snabba frågor till Annika Qarlsson

Tre snabba frågor till Annika Qarlsson

Annica Q

Nu är vi halvvägs in på hösterminen. Vardagen är tillbaka på riksdagen igen och partistämman för Centerpartiet är avslutad. Vi passade på att fråga Annica vad som är på gång just nu.

• Vad är överst på din agenda just nu?
    Att ställa om Sverige och hela EU till nettonoll-utsläpp. Vägen dit är genom både ett aktivt jord- och skogsbruk för upptag av koldioxid i skog och mark och att byta ut fossilt material, starka incitament för utsläppsminskningar och tekniksprång i bl.a. industri och transport men också ny teknik där man skiljer av och lagrar koldioxid från biomassa och på så sätt tar bort den från atmosfären. Förhandlingar pågår för nästa långtidsbudget inom EU. Oerhört viktigt att det blir en budget som tar sikte på netto-noll, senast 2050. Helst tidigare.
  • Vilka andra frågor kommer du driva på under hösten i riksdagen?
    Jag har jobbat för en reformering av arbetsförmedlingen under alla mina år i riksdagen. För att de som bäst behöver stöd för att komma i jobb ska få den hjälp och det stöd de behöver. Äntligen är det på gång!
  • Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?
    Att ställa om till en hållbar tillväxt där vi brukar men inte förbrukar jordens resurser! Detta måste vi göra för att vi bara har jorden till låns av våra barn och barnbarn!