Västra Götaland Västra
  • / Nyheter
  • / Kultur ska finnas nära dig

Kultur ska finnas nära dig

Kultur är en viktig för demokratifråga och kultur ska finnas nära dig och vara fri. Poltiken har en viktig uppgift som möjliggörare, men det är ännu viktigare att politiker inte styr vad kulturen är och vad den handlar om. För oss i Centerpartiet är det viktigt att oavsett var du bor ska kunna få ta del av kulturutbudet.

Anders Ådahl är ledamot i kulturnämnden i Västra Götaland som ansvarar för kultur och kulturutveckling. Vad händer i kulturnämnden och vad gör dom? Anders Ådahl ger oss svaren.

Vad gör kulturnämnden och vad är just nu överst på agendan?

Kulturnämnden i Västra Götaland har en stor och viktig roll med en stor budget på 1,5 miljarder per år. Jag jobbar normalt med energiforskning och Energimyndighetens budget för forskning är i samma storlek. Så min första tanke är att kulturen är högt prioriterad i Västra Götaland. Det är bra, för kultur är viktigt och helt centralt i en liberal demokrati.

Kulturnämnden ansvarar för kultur och kulturutveckling med intresse för hela Västra Götaland. Kulturnämnden ansvarar för strategiskt utvecklingsarbete inom kulturområdet och beslutar om uppdrag och ekonomiska bidrag till bland annat teatrar, musikverksamheter och museer i Västra Götaland. Västra Götalandsregionen äger och eller finansierar flera kulturinstitutioner, helt eller delvis. Från myllret i Göteborg till mindre hörn i Västra Götaland.

I kultursverige diskuteras mycket just nu kring demokratifrågan och hur kulturens frihet ska värnas. Armlängds avstånd är ett populärt begrepp nu för att beskriva att det behövs ett avstånd mellan politiken och kulturutövningen. Det är en viktig och svår diskussion. I kulturnämnden brukar de svåraste besluten handla om minskade eller avslutade anslag till någon stödmottagare. Det är väldigt många ärenden av skiftande natur, men den nyligen beslutade och antagna kulturstrategin ger oss en god vägledning inför alla ställningstaganden.

I Västra Götaland arbetas det just nu med att ta fram en kulturproposition. Vad är det som gör kulturpolitiken till en viktig valfråga?

I kulturpolitiken avspeglas inte sällan partiernas ideologi. Därför är hur man ställer sig i kulturpolitiska prioriteringar också en temperaturmätare på vilka samhällen olika partier ser framför sig. För centerpartiet är det till exempel viktigt med att kultur ska vara tillgängligt oavsett var du bor och verkar.

Kultur är också demokrati och frihet. Inskränker vi kulturen får vi ett fattigare samhälle med lägre i tak och en minskad förståelse mellan olika individer i samhället. Det är i kulturens frihet som möjligheter till ett mer inkluderande liv och en mer högtstående civilisation kan hämta sin kraft.

Kulturnämnden täcker ju upp hela Västra Götaland, men har du något trevligt kulturtips som går att hitta i vårt distrikt (VG Västra)?

Jag själv bor i Mölndal och har hela Göteborgs kulturliv runt hörnet. För mig är det enkelt att slinka in på en kvalitetsfilm på Hagabion eller njuta improvisationsteater på Andralång, eller avnjuta allsköns konserter på någon av stadens scener.

Ett litet allmänt tips kunde vara att botanisera i den rika flora av mindre museum som finns i hela Västra Götaland. Ofta är dessa initierade och drivna av eldsjälar. Och lika ofta mycket intressanta och kan berätta något om vilka vi varit och vilka vi är och kanske också om vart vi är på väg. Annars är jag själv mest förtjust i det som överraskar och väcker tankar.

Här kan du läsa mer om kulturnämnden.