Västra Götaland Västra
  • / Nyheter
  • / Ett företagsamt, grönt och medmänskligt alingsås där du bestämmer mer

Ett företagsamt, grönt och medmänskligt alingsås där du bestämmer mer

Alingsås - fikastaden, trästaden eller potatisstaden, är en av våra kommuner i VG Västra. Här har vi en kommun i förändring. Centerpartiet i Alingsås är med och styr kommunen genom Alliansen och har genomfört en rad förbättringar och åtgärder sedan valet 2018. Nu ska vi få bekanta oss lite närmare med Alingsås och Centerpartiets politik i staden.

Alingsås är en pittoresk liten trästad på drygt 40 000 invånare, på pendelavstånd från Göteborg men med en egen identitet och karaktär. Staden är mest känd för sina caféer, ”The World Capital of Fika” som vi kallar den, sina välbevarade träkåkar i innerstan och den internationella ljusfestivalen Lights in Alingsås. Men kommunen har också en idyllisk och vidsträckt landsbygd, flera imponerande slottsparker (Nolhaga slott och Gräfsnäs slottsruin), mängder med mysiga badsjöar – både centralt och på landsbygden – samt storslagna naturområden.

Aktuellt i Alingsås

Här i Alingsås styr vi kommunen tillsammans med M, L och KD i Alliansen. Vi sitter med i alla nämnder, även kommunstyrelsen och dess arbetsutskott. Vi har ordförandeposterna i samhällsbyggnadsnämnden, miljöskyddsnämnden och det kommunala bolaget Alingsås Energi.

Förutom frågorna som alltid är viktiga i en kommun – vård, skola och omsorg – är företagarfrågan stor och ständigt återkommande här i Alingsås. Även bygg- och bostadsfrågor får mycket utrymme i den lokala debatten. Landsbygdsfrågan är viktig, inte minst för den tredjedel av kommuninvånarna som inte bor i Alingsås tätort.

Här i Alingsås har vi fått igenom en lång rad C-förslag, som till exempel stora satsningar på byggande och utveckling på landsbygden, satsningar på snabbare bygglovshantering, ett omfattande klimatpaket, en stor satsning på laddstolpar, åtgärder för ett bättre företagsklimat, med mera. När vi summerade 2019 räknade vi till 50 åtgärder eller förbättringar som Centerpartiet i Alingsås drivit igenom.

Vad får en inte missa i Alingsås?

• På vintern: Kaféerna och träkåkarna på Drottninggatan
  • På våren: Gräfsnäs slottspark
  • På sommaren: Strandpromenaderna i Sjöstan och på Playa Mjörn
  • På hösten: Lights in Alingsås

Här kan du följa Centerpartiet i Alingsås på facebook.