Västra Götaland Västra
  • / Nyheter
  • / Tjörn - Välkommen till möjligheternas ö

Tjörn - Välkommen till möjligheternas ö

Tjörn är en av två ö-kommuner i VG Västras distrikt. Havet, naturen och miljön är naturligt viktigt frågor för detta samhälle. Här möter du ett storslaget natur- och kulturlandskap som många sommargäster har fastnat för. Men här finns mycket att njuta av året runt. Tjörn är möjligheternas ö - här ligger framtidsfrågorna på näthinnan varje dag.

Tjörn är en storstadsnära landsbygdskommun. Vi har många som arbetspendlar till både Stenungssund och Göteborg. Sommaren är speciell hos oss då vi är en semesterkommun som tredubblar antalet invånare under semestern. Från ca 16 000 invånare på vintern till närmare 50 000 personer på sommaren. Bland våra fastboende har vi en hög andel pensionärer. Vi arbetar kontinuerligt med inflyttningsfrågan och hur vi kan göra det attraktivt med året runt boende - vilket gör skola och boende till viktiga frågor.

Aktuellt på Tjörn

Skolan är ett hett ämne idag, vi har höga kostnader och måste få till en ny skolstruktur med färre men större skolor. Brist på dricksvatten har varit ett problem de senaste torråren, men just nu finns det gott om vatten.

Centerpartiet sitter med i det styrande blocket, (Alliansen och MP), och SD är vågmästare. Vi har representanter i alla nämnder och bolag utom den sociala nämnden. Tillsammans med våra politikkollegor i den styrande gruppen driver vi en gemensam politik.

Vad får en inte missa på Tjörn?

Här möter du den vackra västkusten med klippor och salta bad. Passa på att smaka på våra fisk och våra skaldjur. Dessutom är Akvarellmuseet också värt ett besök.

Här kan du följa Centerpartiet på Tjörn på Facebook.