Västra Götaland Västra
  • / Nyheter
  • / Renare luft - och mindre Buller

Renare luft - och mindre Buller

Mölndal är i storleksordning den tredje största kommunen i Västra Götalandsregionen och är en stad i expansion. Här möter gammalt nytt, stad möter land och medborgarna möter engagemang.

Mölndal är i storleksordning den tredje största kommunen i Västra Götalandsregionen med sina närmare 69 400 invånare. Mölndal är en naturskön och välmående kommun som har allt - stad och landsbygd, skog, sjöar och naturreservat. Historiskt sett har staden präglats av textil- och pappersindustri. Nu byggs, Forsåker, en helt ny central stadsdel som knyter an till stadens historia. Tittar vi på nuet är Mölndal en plats som kännetecknas av expansion med 500 närvarande branscher och 7 000 arbetsplatser. Här byggs också Sveriges största Life science-kluster, Go Co Health innovation city.

Aktuellt i Mölndal

I Mölndal styr vi i en fempartimajoritet mellan M, L, C, MP, Kd i fallande storleksordning. Oppositionen består av S +V samt SD. Vi har fyra mandat i KF och vi finns representerade i de flesta av stadens nämnder och bolag. Vi har haft två motioner som fallit väl ut: förmånscyklar för kommunanställda och en fossilfri fordonspark till 2025. Vi arbetar också vidare med våra vallöften för att bl.a. förbättra maten i skolorna och till våra äldre. Dessutom ser vi över upphandlingssystemet så att vi kan göra bättre och mer hållbara inköp.

Mölndal expanderar snabbt, fler bostäder byggs och fler verksamheter växer fram vilket är positivt men det för också med sig utmaningar när det gäller miljö, trafik och service. Genom kommunen går både E6 och flera tågbanor. Buller och luftproblem från trafiken är ett stort problem, och vi avvaktar Trafikverkets beslut om hur tågtrafiken ska byggas ut tillsammans med stationen. Detta gör att många byggnadsplaner står och väntar. Det planeras för nya förskolor, skolor, äldreboenden med kvalitet och inte minst att framkomligheten i trafiken ska bli bättre.

Mölndalsborna är mycket aktiva i ett rikt och engagerat föreningsliv. Heta frågor har varit plats för Gunnebo ryttarsällskap och utformningen av ny simhall för medborgare såväl som för Mölndals Allmänna Simsällskap (MASS). Tyvärr försvann vår motocrossbana Blixås för några år sedan och dåvarande styre lovade att den skulle flyttas, men inte vart. Detta har gett en del slitningar i kommunen.

Vad får en inte missa i Mölndal?

• Missa inte ett besök på Gunnebo Slott, ett av Sveriges bäst bevarade 1700-tals slott. Besök Kaffehuset och drick en kopp kaffe med tilltugg från slottets eget bageri eller ät en ekonomisk och årstidsanpassad lunch, ofta med råvaror från Gunnebos egen trädgård.
  • Man kan vandra på Bohusleden med början i orten Lindome och passa på att äta och i Lilla Spinneriet och handla i Spinneriet, en historisk byggnad med anor från 1800-talet moderniserad i ny form. Här finns bland inredning och hantverk även Sveriges enda vinylskivetryckeri.
  • Åbytravet är en arena för hästar, trav och gäster. På onsdagar och torsdagar och sex lördagar om året är det travtävlingar. Med nybyggda hotell Åby och mässhallar på 10 500 kvm mässyta inne och över 20 000 kvm ute kan du utforska spännande aktiviteter året runt.
  • Något mer som borde besökas när man är i Mölndal är Gödebergs gårdsbutik som ligger inte allt för långt bort i från Spinneriet i Lindome. Där säljer de nötkött från egna djur och fläskkött från utvalda gårdar samt producerar egna Charkvaror. Eller varför inte köpa med några ägg från deras frigående hönor.

Här kan du följa Centerpartiet i Mölndal på Facebook.