Västra Götaland Västra
  • / Nyheter
  • / Öckerö - en plats för alla att leva gott i

Öckerö - en plats för alla att leva gott i

Centerpartiet vill göra Öckerö kommun en plats för alla att leva gott i. Det ska inte spela någon roll vem du är eller var du kommer ifrån, vem du älskar eller vad du tror på, här ska du känna dig som hemma.

Välkommen till vårt Öckerö. En unik plats, som en av två kommuner i landet som inte har fast landförbindelse. Tio pärlor i havet med orörd natur, salta bad, fågelskådning och en mycket fin dykled. Här arbetar Centerpartiet på Öckerö med att bygga upp både organisation och politik för att förhoppningsvis komma in i kommunfullmäktige i valet 2022.

Öckerö består av 10 bebodda öar och här bor det ca 13 000 personer i kommunen. Hönö och Öckerö är de största öarna och här bor det också flest människor. Här har vi en härlig blandning av byggföretag, marina företag, småföretagare i handelssektorn och besöksnäring. Vi är också kända för den täta förekomsten av kyrkor, varje år anordnas ett av de största kristna sammankomsterna här, Hönökonferensen som lockar ca 5 000 personer varje år. Vi kan också erbjuda orörd natur, salta bad både på östsidan och västsidan, fågelskådning och en dykled som är mycket fin.

Aktuellt på Öckerö

Centerpartiet har inga mandat i Öckerö kommun. Vi var helt borta i kommunen under närmare 20 år men nu är vi på gång och under uppbyggnad. I valet 2018 kandiderade vi äntligen och missade mandat med bara tre röster. Just nu styrs kommunen av ett Kristdemokratiskt styre, de har 27 mandat. Man kan säga att Öckerö är en klassiskt konservativ kommun.

De frågor här som är viktiga på Öckerö handlar om infrastruktur, byggnation, skolor och småföretagande. Vi märker att många av dessa frågor inkluderar miljöaspekten på ett helt naturligt sätt.

Här i Centerpartiet på Öckerö jobbar vi på fler intressanta förslag för att föra in oss i det politiska livet, bland annat ett förslag om miljöneutral båttvätt, en ringlinje i kollektivtrafiken, eldrivna personfärjor, närodlad upphandling i kommunen och bättre närhälsovård.

Vad ska du inte missa på Öckerö?

Det finns mycket att uppleva här på Öckerö. Några av favoriterna är:

• Fika i Klåva hamn
  • En promenad på Rörö, speciellt naturreservatet
  • Ersdalen, en fantastisk upplevelse, ett naturreservat på Hönö, där man kan bada, klättra i berg, upptäcka naturlivet, titta på de gamla militära befästningarna, strosa runt bland björkar och ha milsvid utsikt rätt västerut.
  • Underbara salta bad där både barn och vuxna kan njuta
  • På varje ö finns det dessutom en naturskön motionsslinga - balsam för både kropp och själ.

Välkommen hit!

Här kan du läsa mer om Centerpartiet på Öckerö.