Västra Götaland Västra
  • / Nyheter
  • / Lilla Edet - ska vara Sveriges bästa kommun att bo i

Lilla Edet - ska vara Sveriges bästa kommun att bo i

Lilla Edet välkommen till en liten kommun, men utan att vara pytteliten. Här möts du av ambitioner och framtidstro. Här ska det vara gott att leva. Från de första stapplande stegen, till de trevande och viktiga tonåren genom arbetslivet till att slutligen kunna känna sig trygg på äldre dar.

Lilla Edet är en plats som delar sin tillvaro mellan sin egen historia, och de många influenser som finns utifrån. En bruksort både förr och idag, men idag under utveckling till något mer. Bruksmentaliteten är på tillbakagång och blicken lyfts mot omvärlden. I Lilla Edet har man nämligen alltid att förhålla sig till sin omgivning. Göteborg som den starkaste gravitationskraften, men naturligt även Trollhättan, Ale, Kungälv och Stenungsund - alla orter med sin egen särprägel som påverkar Lilla Edets 14 000 invånare. Vi är en liten kommun, utan att vara pytteliten. En ort som många främst förknippar med skyltarna på E45, men som har mycket att ge.

Aktuellt i Lilla Edet

Som på många andra platser är vård, skola och omsorg högt på dagordningen när något skall diskuteras. Vi hade en livlig debatt för ett antal år sedan när ett par byskolor stängdes ned, med protester och demonstration utanför kommunhuset. Idag diskuteras läget på skolorna, hur situationen ser ut på de särskilda boendena och allt som rör dem. I synnerhet nu med coronaviruset, då har det varit lite diskussion kring antal smittade och skyddsutrustning.

Vi har även diskussion som rör vattensituationen. Skall vi lösa det på egen hand? Ta hjälp från andra kommuner och köpa in vattenförsörjningen, och vad får det då för konsekvenser? Sedan har vi en ekonomi som minst sagt är ansträngd, vilket självklart får invånarna att reagera på olika sätt.

Här i Lilla Edet styr vi i minoritet tillsammans med M, Kd, L och Mp. Kommunstyrelsens ordförande är vår Julia Färjhage. Vi har också andra uppdrag i omsorgsnämnden, tekniska nämnden och kultur och fritidsnämnden m.m.

Vi är glada att vi nyligen fick vi igenom nya regler för föreningars bidrag. De vuxnas verksamhet kommer att kosta lite grand, men barn och unga får det avsevärt bättre med en 40%-ig höjning av föreningsbidragen. Vi sänkte också kraven för att få bidrag från 5 personer till 3 personer.

Lilla Edet har också antagit en näringslivsstrategi som lett till ökad nöjdhet hos företagarna. Just små och medelstora företag är en viktig kugge i Lilla Edets maskineri, så det är självklart en prioritering att de skall ha det bra.

Ett närmast ideologiskt arbete har lett till ett gott samarbete mellan skola och fritid, i form av ungdomscoacher som finns till både under skoltid och efteråt på fritidsgården. Den bryggan har visat sig både effektiv och mycket uppskattad från ungdomarna själva. En enkät som genomfördes visade att ungdomscoacherna gett stor effekt på tryggheten, vilket i sin tur gjort det till en direkt prioritering i Kultur- och fritidsnämnden när det diskuteras neddragningar. Ungdomscoacherna är en dominobricka som måste stå rakt och stadigt. Om de skulle falla, skulle konsekvenserna bli kännbara!

Vi fick också igenom en livsmedelspolicy som skall ge större andel svenskproducerade livsmedel och ge en mer hållbar utveckling. Det jobbas också mycket med att minska matsvinnet. Positiv respons har kommit från de som gör jobbet ute i verksamheterna, vilket är klart trevliga nyheter.

Vad ska du inte missa i Lilla Edet?

Ja, det enklaste svaret får nog bli naturen. Nog för att pappersverket är fint, och vattenkraftverket har sin historia, men här är naturen oslagbar. Vår lilla sträcka av pilgrimsleden som går från Santiago de Compostela och Trondheim är ju en bra start om du vill uppleva allt som skog och mark har att erbjuda, eller någon annan vandringsled. I Lilla Edet finns alltid naturen nära, den är omväxlande och alltid tillgänglig.
Vi har nog landets bästa laxfiske om det är något som lockar en, och så är Lödöse museum en mycket trevlig plats att besöka för att få del av historiens vingslag som en av landets äldsta städer.

Här kan du följa Lilla Edet på Facebook.