Ordförande har ordet:

En decemberhälsning från Gunilla Druve Jansson

Ett år har gått –
ett år där vi lärde oss uppskatta det vi annars tar för givet

När vi drog igång årets arbete, kändes hoppet och energin i kroppen. 2020 skulle bli ett fantastiskt år, där möten, medlemmar och politik skulle få ta stor plats.

2020 blev inte det år någon av oss hoppades på.
Det blev ett år av timmar framför skärmen.
Ett år av distans. Ett år av oro.

Centerpartiet har under hela året hållit fanan högt genom de utmaningar som pandemin medfört, och funnits med i den breda debatten kring den verklighet vi befinner oss i. Detta på kommunnivå, regionnivå och på riksplan. Det känns tryggt. Vi har i en otrygg tid hållit vår linje och stått längst fram och mött utmaningarna, då de kommit. Ibland har dagarna känts mörkare, ibland har vi sett ljuset. Men vi har en bit kvar.

Nu väntar advent. Jag kånkade just in adventslådan från förrådet, där hade ljusslingor och stjärnor snällt väntat på sin tid. Precis som vanligt. För visst längtar vi efter allt det där normala, det vi lärt oss ta för givet. Att kramas, att åka tåg, att gå på bio och att jobba tillsammans.

Och i dessa tider av längtan efter allt det där vi vant oss vid att ha, vill jag skicka med en önskan till dig. En önskan om att lyfta blicken och se de människor du har runt dig. Både de som är nära och de som befinner sig lite längre bort. Slå en signal till vännen du inte talat med på länge. Möt grannen i en stilla promenad, på avstånd. Var där, se och bekräfta. Men dela även med dig av dina tankar kring den tid vi befinner oss i. Det är det goda samtalet som tar oss vidare – tillsammans.

Adventstid ger ljus och hopp. Vi känner igen det där pyntet. Traditionerna som år efter år kommer tillbaka, musiken, maten och stillheten. Och det känns skönt att för första gången på länge befinna sig i en tid som är lite mer som den brukar.

Efterlängtade, lugna dagar i december kommer också att lida mot sitt slut och vi ska vända blad och hälsa 2021 varmt välkommet. Ett nytt år, som ska fyllas av engagemang och energi. Och där, någonstans under de första månaderna ser jag med stort hopp fram emot det vaccin som kommer att ge oss tillbaka ett lite mer närmare liv. Jag längtar efter att träffa dig.

Jag önskar dig en decembermånad fylld av hopp – ta hand om dig och de dina.
Gunilla Druve Jansson