Västra Götaland
  • / Trafik

Trafik

Bättre bussar + bättre tåg = miljövinst!

Brukar du ta tåget eller bussen till jobbet eller skolan? En bra idé, tycker vi. När många använder kollektivtrafiken skapas goda miljöfördelar.

Nu händer det ju att det ibland blir trångt på bussen. Det beror oftast på att kollektivtrafiken inte är tillräckligt utbyggd. På vissa håll har man till och med tvingats lägga ner landsbygdslinjer. Orsaken är dålig finansiering.

Det här känns inte bra för oss i Centerpartiet; kollektivtrafiken ska inte vara en lågprisprodukt. För att uppmuntra fler att ställa bilen och resa kollektivt vill vi höja standarden på bussar och pendeltåg. Ju högre kvalitet på bussar och tåg, desto fler resenärer. Enkel matematik. Om bussarna och tågen dessutom kommer i tid och har ett enklare biljettsystem än idag så har vi kommit en bra bit på väg.

Många fler fördelar

Förutom de självklara miljöfördelarna minskar buss- och tågresenärer trängseln i städerna och fler kan hitta ett jobb utan att behöva flytta. Det innebär att landsbygden kan växa. Därför behövs fler bussar och pendeltåg! Framför allt behövs snabbussar mellan orter och till arbets­platser där många människor arbetspendlar.