Akutvård

Centerpartiet vill:

• Att ambulanser når regionen når alla delar av regionen dygnet runt på under 20 minuter för prio 1 larm
  • Utbilda fler akutläkare
  • AAnvända ambulanserna effektivt

sol-has-bg sol-light-text

Akut vård ska ha bästa förutsättningar att rädda liv

Människor ska inte behöva fundera över vilken vårdnivå man ska söka. Det ska vara enkelt och snabbt att söka hjälp, oavsett om det är akut livshotande eller om det är enkel åkomma.

I ett akut läge är det ofta ambulanssjukvårdens kvalitet som räddar liv. Västra Götaland ska ha en bra ambulansverksamhet, som snabbt är på plats. Om fler kan få vård direkt av ambulanspersonalen kan transporter, väntetider och lidande minska för patienterna.

Ambulanserna måste användas effektivt. Helikopter, sjö- och landambulanser tillsammans med single responder-bilar2, lättvårdsambulanser och sjuktransportbilar ska användas till rätt uppgifter. Resurserna ska användas effektivt och därmed kan kapaciteten öka för de riktigt akuta fallen när det krävs. Ambulansen ska nå dig snabbt var du än bor i regionen.

Blåljussamarbetet, som innebär att polis och räddningstjänst ibland kommer först på plats, ska utvecklas. Resultatet blir att akut insjuknade personer, exempelvis någon som fått hjärtstopp, snabbare får medicinsk hjälp. Detta ökar möjligheten att kunna överleva.

Våra akutmottagningar ska kunna ge bästa möjliga akuta vård på ett effektivt arbetssätt med god kvalité. Därför vill Centerpartiet att fler akutläkare utbildas för att kunna vara staionerade på akutmottagningarna.

Bli medlem i Centerpartiet