C: Margot Wallström får inte vara naiv i mötet med rysk utrikesminister

Imorgon åker utrikesminister Margot Wallström till Moskva för att träffa sin ryska motsvarighet Sergej Lavrov.
- Jag hoppas att minister Wallström tar tillfället i akt och tydliggör Sveriges ställningstagande och inte räds att säga vad man tycker om rysk aggression, skriver Kerstin Lundgren i Aftonbladet.

Besöket får inte uppfattas som att det legitimerar Rysslands aggressiva grannpolitik.

- Putin har med propaganda, korruption och hybridkrigföring sökt destabilisera och stoppa länder som själva valt att närma sig EU. När det inte lyckats har rysk militär satts in. Vi har sett och ser det i Georgien och i Ukraina. Här måste utrikesministern vara tydlig i samtalen med Lavrov. Sverige accepterar inte en ny världsordning byggd på aggressioner, säger Kerstin Lundgren, utrikespolitisk talesperson.

Centerpartiet vill se ett svenskt medlemskap i Nato.

- De som från olika utgångspunkter söker försvaga Nato, går President Putins ärenden och hotar inte bara allvarligt Sveriges säkerhet utan även våra grannars. Vi behöver inte mer vakuum i vår närmiljö om vi vill hävda fred och våra liberala värden, säger Kerstin Lundgren.

I den utrikespolitiska debatten i riksdagen ifrågasatte utrikesminister Wallström Centerpartiets engagemang för att reducera kärnvapenhotet.

- Om Centerpartiets hållning råder inga tvivel. Vi vill se en kärnvapenfri värld och medverka till en balanserad nedrustning. Sverige ska vara pådrivande för att reducera kärnvapenhotet från Ryssland. Det är tyvärr, än mer påtagligt i östersjöregionen på grund av rysk kärnvapenupprustning. Ett hot som utrikesministern talar tyst om, säger Kerstin Lundgren.

Uppmaningen till den ryska utrikesministern är skarp.

- Dialog med Lavrov ska inte ske på ryska villkor. Rysk utgångspunkt är alltid att föra dialog utifrån sina geopolitiska intressen. Vår uppmaning till utrikesministern är att inte vara naiv vid träff med Lavrov. Var tydlig, det är handling och inte ord som räknas, avslutar Kerstin Lundgren.

Läs hela debattartikeln här.