Regeringen backar om kilometerskatt: "En seger för förnuft, klimat och svensk konkurrenskraft"

Idag meddelar regeringen att man backar om den hårt kritiserade kilometerskatten.
Utredningsförslaget skulle ha presenterats på tisdag.
- Bra att regeringen äntligen tagit sitt förnuft till fånga och att de efter en massiv kritik nu drar tillbaka kilometerskatten som skulle slagit hårt mot svenskt näringsliv, främst företag på landsbygden, säger en nöjd Anders Åkesson till Omni.

Seger för svensk konkurrenskraft, landsbygd och klimat.

- Kilometerskatten var inget annat än en skatt på avstånd som drabbar människor, jobb och företag på landsbygden. Det ger även väldigt låg klimatnytta, då det slår lika hårt mot transporter som går på fossilt bränsle som på förnybart. Det drabbade därtill skogsnäringen som ju är dem som levererar vårt förnybara bränsle, såsom biodrivmedel, säger Anders Åkesson, infratsrukturpolitisk talesperson.

På Twitter har även Annie Lööf välkomnat regeringens besked.

- Bra att regeringen nu backar från både bankskatt och kilometerskatt efter massiv kritik, från bland annat Centerpartiet. Förslagen skadar jobben och bör begravas, skriver Annie Lööf.

Motstånd och kampanjande gav resultat.

- Vi är nöjda med att vårt kampanjande (bland annat film och upprop) mot dessa tokigheter fått Magdalena Andersson att köra över klimatminister Isabella Lövin och Miljöpartiet. Centerpartiet fokuserar istället på åtgärder som på riktigt minskar utsläppen. Vårt förslag är att miljövänliga lastbilar ska gynnas ekonomiskt, exempelvis genom en klimatrabatt, så att valet blir enklare vid investeringar av nya fordon, avslutar Anders Åkesson.

Annie Lööfs välkomnande av beskedet på Twitter.
Omni:s artikel om kilometerskatten.
Se vår kampanjfilm mot kilometerskatten här.
Vårt upprop mot kilometerskatten.