C om ny lastbilsrapport: "Tydligt att regeringens alternativ minskar klimatnyttan"

Idag ska riksdagens trafikutskott besluta om införande av 74-tonlastbilar. Förslaget ska leda till utsläppsminskningar men en nysläppt rapport från Skogsforsk visar att regeringens begränsningar på vägnät till fem begränsade områden kommer att ta bort den effekten.

- Ofattbart att Socialdemokraterna låter Miljöpartiet driva igenom detta trots påpekad och påvisad fakta om att klimatnyttan försvinner med regeringens förslag. Vi vill istället öppna upp hela vägnätet för 74-tonlastbilarna och låta vägarnas bärighet avgöra framkomligheten, för att få maximal miljövinning, säger Anders Åkesson, ledamot i traikutskottet.

Centerpartiet har länge förordat 74-tonlastbilar. Det finns stora miljö- och samhällsnyttor att tillvarata genom att möjliggöra transport av tyngre, längre och mer transporteffektiva fordon på det svenska väg- och järnvägsnätet.

- Med så tunga lastbilar blir transporterna effektivare och transportkostnaderna blir lägre för företaget. Men det mest positiva är miljöeffekten, där vi kan se minskade utsläpp med 74-tonlastbilar. Därför är det olyckligt och fullständigt obegripligt att regeringen vill begränsa var dessa lastbilar får köra, säger Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson.

En ny utredning från Skogforsk visar att regeringens begränsning på vägnät för 74-tonlastbilar får direkta konsekvenser.

- Vi får nu uppbackning av en tung rapport om att regeringens förslag inte håller måttet. Ett begränsat vägnät enligt underlagsrapporten begränsar möjligheten att få full nytta av 74 ton. Det här kommer vi självklart påpeka på utskottet på torsdag och driva igenom vårt förslag istället. Det skulle leda till högre klimatnytta, säger Anders Åkesson.

Trafikutskottet planerar komma med ett tillkännagivande där de kommer gå en annan väg än regeringen.

- Vi kommer helt enkelt att köra över regeringen i denna fråga. Istället för deras avsnörpta geografi säger vi att det är vägarnas bärförmåga som ska avgöra vart och i vilken takt hela vägnätet öppnas upp för tyngre fordon. Där har vi både branschen och forskningen som stödjer oss, avslutar Anders Åkesson.