Annie Lööf: Det behövs en Lex Tayyab nu!

Nu har besked kommit om att programmeraren Tayyab Shabab ska utvisas till Pakistan.
Grundorsaken är ett fel som gjorts av hans tidigare arbetsgivare.
- Det här fyrkantiga systemet vi har i Sverige gör att vi tappar konkurrenskraft, säger Annie Lööf till TT.

Utvisningen är, förutom tragedin för individen, också ett problem för Sverige och samhället.

- Det är både ologiskt och ovärdigt ett land som Sverige att en framgångsrik programmerare som har rotat sig i Sverige med sin familj och som är en stor tillgång för det företag han arbetar på, och i förlängningen för samhället, tvingas lämna nu på grund av ett misstag som en tidigare arbetsgivare gjort sig skyldig till, säger Annie Lööf.

Dagens situation slår brett mot såväl pizzabagare i Jokkmokk som IT-ingenjörer i Stockholm.

– Det här är tyvärr bara det senaste i raden av fall som är fullständigt orimliga, där människor med liv och karriär i Sverige utvisas på grund av bagateller. Trots detta har regeringen inte lyft ett finger, säger Annie Lööf.

Det handlar om att regeringen behöver förändra de orimliga reglerna kring arbetskraftsinvandring.

- Det finns redan tydliga direktiv till regeringen, från ett enigt Socialförsäkringsutskott, om att stärka dessa människors ställning på arbetsmarknaden. Det är dags att regeringen nu agerar för att få slut på detta, säger Annie Lööf.

Fallet Tayyab är ytterligare ett exempel på byråkrati som sätter käppar i hjulet för arbetskraftsinvandrare.

- Vi behöver nu en Lex Tayyab. Det här kan inte få fortsätta, avslutar Annie Lööf.

Fyra C-förslag på hur orimliga utvisningar kan undvikas
Annie Lööf om fallet med utvisade Tayyab: "Jag skäms" (DI Digital)
Lööf attackerar regeringen för utvisning (SvD)
Lööf vill ha ”lex Tayyab”: Tappar konkurrenskraft (Omni)