Johanna Jönsson kräver lag för att stoppa orimliga utvisningar av arbetskraftsinvandrare

Redan hösten 2016 krävde Centerpartiet att de orimliga utvisningarna av arbetskraftsinvandrare skulle stoppas.
Nu har samtliga partier i riksdagen förutom Sverigedemokraterna ställt sig bakom Centerpartiets och Alliansens förslag.
I en gemensam motion kräver man nu lagstiftning för att stoppa utvisningarna.
– Det här har varit ett stort problem i flera år. Människor har utvisats, företag har förlorat arbetskraft och Sverige tappar i attraktivitet, säger Johanna Jönsson.

Såväl media som Centerpartiet har uppmärksammat en rad fall av orimliga utvisningar av arbetskraftsinvandrare de senaste åren. På grund av små missar, ofta flera år tillbaka i tiden, har människor utvisats och företag förlorar kompetent arbetskraft. I flera fall rör det sig om människor som bott många år i Sverige.

– Vi har varit tvungna att gå före och ta det här initiativet eftersom regeringen konsekvent dragit fötterna bakom sig. De har blundat för problemen i flera år, och när de väl lagt fram förslag har det varit tandlöst och otillräckligt. Det är inte acceptabelt för oss i Alliansen, så vi gick före. Nu har regeringen glädjande nog anslutit sig till vår linje.

Om den nya lagen röstas igenom av riksdagen innebär det en trygghet för dels de arbetskraftsinvandrare som berörs, men också för företagare som förlorar kompetent arbetskraft som i många fall har unik spetskompetens.

– Sverige behöver arbetskraftsinvandringen. Vi tjänar miljarder varje år på ett öppet och generöst system. Det är därför det är så viktigt att snabbt få förändringar på plats. Sverige riskerar sitt rykte annars, vilket gör det svårare för våra företag att rekrytera den kompetens de behöver, säger Johanna Jönsson.